4. Welvarend Venlo

Mobiliteit

Toekomstbestendige haven en verplaatsen jachthaven
Het streven is om het vervoer van het goederen zo duurzaam mogelijk te laten plaatsvinden. Voor wat betreft vervoer over water betekent dit uitvoering geven aan projecten in de havenvisie. Projecten dragen bij het maximaal faciliteren van vervoer over water, verduurzaming van vervoer en reductie van de uitstoot en zorgvuldig ruimtegebruik. Om de doorontwikkeling van de haven mogelijk te maken, en voor de veiligheid van de gebruikers van de jachthaven, is uitplaatsing van de jachthaven noodzakelijk. Verplaatsing is voorzien naar de Océ Weerd waarbij de koppeling wordt gelegd met het project Vierwaarden (programma Leefbaar). De vrijkomende ruimte in de haven is een stimulans voor de economie en multimodaal vervoer en biedt tegelijkertijd kansen voor een kwaliteitsimpuls voor het gebied langs de Maas ten noorden van de binnenstad.
Inzet op lobby voor spoor en andere strategische infrastructuur
De majeure strategische opgave vraagt om een grotere inzet op lobby richting hogere overheden. De ambities uit de spoorvisie vragen een actieve inbreng van Venlo op diverse overlegtafels maar het mag duidelijk zijn dat het veelal andere partijen zijn die aan zet zijn om dit te realiseren. En ook voor het realiseren van ambities uit de havenvisie is medewerking van hogere overheden noodzakelijk. In het landelijke MIRT programma goederencorridor, zal Venlo de positie van het knooppunt verder uitwerken door in te zetten op de multimodale verbindingen met andere knooppunten, verduurzaming, innovatie en digitalisering. Deze opsomming maakt overigens meteen duidelijk waar de samenhang zit met andere onderdelen van dit programma. In de uitwerking wordt gestreefd naar een concrete inbreng om zo mogelijk ook concrete projecten tot uitvoering te brengen en de ruimtelijk-economische positie van Venlo te borgen en te versterken.
Deltacorridor - buisleidingen als vierde modaliteit?
Tot slot; zullen ook de kansen van buisleidingen als vierde modaliteit verkend worden. De Deltacorridor bestaat waarschijnlijk uit minimaal vier buizen (Waterstof, CO2, Propeen en LPG) . De realisatie wordt voorzien in 2025/2026. Het tracé loopt van de Haven van Rotterdam via Venlo naar de industriële complexen in Zuid-Limburg en Nordrhein Westfalen. De aanleg van de waterstofbuisleiding biedt - via een lokale aftakking - mogelijk kansen voor de verduurzaming van de industriële en logistieke sector, de haven van Venlo en wellicht op termijn zelfs de tuinbouwsector in (de regio) Venlo. Voor de laatste sector is wellicht ook de CO2-buisleiding interessant. Daarnaast dragen de buisleidingen voor Propeen en LPG bij aan het reduceren van het transport per spoor via Venlo en kan daarmee bijdragen aan het vergroten van de veiligheid en leefbaarheid langs het spoor.
In 2022 is gestart met een nadere verkenning van het tracé in Venlo door het consortium, rijk, provincie en de gemeente Venlo. Tevens is in 2022 interesse ontstaan voor private initiatieven op het gebied van lokale waterstofproductie en -afname, al dan niet met een koppeling met batterijenopslag en/of de Deltacorridor vanwege de knelpunten in de netwerkcapaciteit. Om de mogelijke kansen optimaal te benutten staat in 2023 de vraag centraal in hoeverre de waterstofbuisleiding - in combinatie met private initiatieven - een duurzame bijdrage kan leveren aan de opstap naar een circulaire economie voor Venlo.

Deze pagina is gebouwd op 11/24/2022 11:22:57 met de export van 11/24/2022 10:58:31