1. Grondexploitatie - Grondverkoop
Toelichting risico: | |
Als gevolg van externe factoren als ontwikkelingen in de (economische) marktsituatie kan de verkoop van gemeentelijke gronden en gebouwen stagneren dan wel aan prijsfluctuaties onderhevig zijn (markt- en afzetrisico’s). | |
Kans: | 50-75% |
---|---|
Financiële impact: | € 15.700.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit risico maakt onderdeel uit van de in de Nota Grondbedrijf en Vastgoed 2023 genoemde risico’s van in totaal € 17,6 miljoen. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Voor de verkopen te optimaliseren hebben we een website laten maken om ons vastgoed te presenteren. We hebben kavels laten opschonen, hier te koop borden op laten plaatsen. Er is een acquisiteur aangesteld om de verkoop optimaal te begeleiden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 8.000.000 |
2. Grondexploitatie - Bouw- en woonrijp maken
Toelichting risico: | |
De kosten van bouw- en woonrijp maken kunnen doorgaans goed worden geraamd. Echter de kosten van bijvoorbeeld archeologie, explosievenonderzoek en asbestverwijdering worden doorgaans pas duidelijk als gestart wordt met de werkzaamheden. Daarnaast kan de marktsituatie leiden tot plotselinge fluctuaties in het prijsniveau van de investeringen. | |
Kans: | 25-75% |
---|---|
Financiële impact: | € 10.740.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit risico maakt onderdeel uit van de in de Nota Grondbedrijf en Vastgoed 2023 genoemde risico’s van in totaal € 17,6 miljoen. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Veelvuldig afstemmen met afdeling openbare werken over ramingen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 5.250.000 |
3. Ondertunneling Vierpaardjes
Toelichting risico: | |
In juni 2017 heeft de gemeenteraad het besluit genomen om over te gaan tot de realisatie van de Onderdoorgang Vierpaardjes. De verwachte kosten voor realisatie van de Onderdoorgang Vierpaardjes bedragen € 48.000.000. Naast het krediet is een reservering voor risico’s nodig. Om ProRail te laten starten met haar werkzaamheden voor de onderdoorgang is een risicovoorziening van 85% van de verwachte risico’s nodig. Voor de werkzaamheden in de openbare ruimte en de verwerving en sloop van vastgoed is een risico-voorziening van 50% van de verwachte risico's nodig. Op basis van de gemaakte ramingen leidt dit tot een benodigde risico-reservering van € 9.000.000. | |
Financiële impact: | € 13.000.000 |
---|---|
Onderbouwing financiële impact: | |
Bij de herijking van het krediet Vierpaardjes zijn geactualiseerde ramingen opgesteld. Onderdeel van deze ramingen vormt een risico-analyse. Hierbij zijn de verwachte risico's in beeld gebracht en zijn beheersmaatregelen bepaald. Op basis van een Monte Carlo analyse is de benodigde risico-reservering bepaald. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Per verwacht risico binnen het project Vierpaardjes zijn beheersmaatregelen bepaald. Dit zijn o.a. overleg met de omgeving, uitvoeren van onderzoeken, marktconsultatie en het inschakelen van expertise. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 9.000.000 |
4. Grondexploitatie - Bijdragen van andere overheden
Toelichting risico: | |
Aan subsidiebeschikkingen voor bepaalde werkzaamheden zijn voorwaarden verbonden. De realisatie van de werkzaamheden kan in tijd en geld afwijken van deze voorwaarden waardoor het risico op intrekking van (een gedeelte van) de subsidie kan optreden. | |
Kans: | 25-50% |
---|---|
Financiële impact: | € 3.900.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit risico maakt onderdeel uit van de in de Nota Grondbedrijf en Vastgoed 2023 genoemde risico’s van in totaal € 17,6 miljoen. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Goede dossieropbouw en archivering is van groot belang en kan risico’s beperken voor de uiteindelijke verantwoording aan de verstrekkende instantie. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.030.000 |
5. Grondexploitatie - Plankosten
Toelichting risico: | |
De plankostenbudgetten van grondexploitaties kunnen onder druk komen te staan als gevolg van langdurige planvoorbereiding en/of -uitvoering. Dit kan het gevolg zijn van bezwaren tegen plannen of de marktsituatie die vraagt om een regelmatige bijstelling van de plannen. Ook de vertraging in de uitvoering van plannen als gevolg van de wijzigingen in de marktsituatie verhogen de kosten van planbegeleiding. | |
Kans: | 25-75% |
---|---|
Financiële impact: | € 6.050.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit risico maakt onderdeel uit van de in de Nota Grondbedrijf en Vastgoed 2023 genoemde risico’s van in totaal € 17,6 miljoen. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Veelvuldig met omgeving en marktpartijen afstemmen om zo het planontwikkelingsproces te versnellen en te verbeteren. Zie ook beheersmaatregel grondverkoop gericht op beheersing stagnatie in uitvoering) | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 2.990.000 |
6. Jeugd
Toelichting risico: | |
In de begroting jeugd 2023 is rekening gehouden met werkelijke uitgaven en de prognose op basis van de VoRap 2022. De structurele effecten van een aantal ontwikkelingen die in 2022 spelen zijn, ten tijde van de voorbereiding van de begroting 2023 nog niet bekend. Het gaat met name om de nieuwe contracten met zorgaanbieders en de wijziging van het woonplaatsbeginsel. De nieuwe contracten leiden onder andere tot verschuivingen in financiering. De effecten van de nieuwe manier van werken worden pas in de loop van 2022 duidelijk. De gemeente Venlo is financieel verantwoordelijk voor doorlopende indicaties vanuit het gewijzigde woonplaatsbeginsel, dit zal deels nog in 2023 doorwerken. Voor beide ontwikkelingen wordt aanvullend op de begrote bedragen voor jeugdhulp rekening gehouden met een financieel risico. Daarnaast zijn er elk jaar volumeontwikkelingen in de jeugdhulp waarin een mate van onvoorspelbaarheid zit. In een aantal type voorzieningen zoals landelijke jeugdzorg hebben kleine verschuivingen in volume een (flinke) financiële impact. Voor jeugdbescherming en jeugdreclassering is een nieuwe subsidieregeling in voorbereiding die vanaf 2023 in dient te gaan. Wat dit betekent voor de tarieven wordt in het najaar van 2022 duidelijk, om die reden is hier in de begroting 2023 nog geen rekening mee gehouden. De gevolgen op de langere termijn van het coronavirus zijn onvoorspelbaar, effecten zoals intensievere zorgvraag of langere doorlooptijden van hulpverleningstrajecten zullen gedeeltelijk nog in 2023 merkbaar zijn. En we zien jaarlijks dat er casussen zijn die dusdanig zware inzet behoeven dat hier individuele afspraken over gemaakt worden, omdat deze te ver buiten de afspraken over een gemiddelde zorginzet vallen (ook in 2023 werken we in veel gevallen met trajecten en plekbezetting op basis van een gemiddelde zorginzet). | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Per risico is een inschatting gemaakt. Bij volumeontwikkeling hebben we gekeken naar de cijfers in de Vorap en voorgaande jaren. Bij andere risico's is een zo goed mogelijke inschatting gemaakt van risico en percentage. Dit hebben we opgeteld tot een totaal percentage en bedrag. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
We beheersen door in te zetten op contractmanagement (regionaal) en monitoring (lokaal en regionaal) op basis van de contracten met zorgaanbieders, waarmee we sturen op de vastgestelde ontwikkeldoelen, en bij afwijkingen de gevolgen in beeld te brengen. Verder zetten we in op doorontwikkeling van de toegang, en zetten we nadrukkelijk in op samenwerking met Gecertificeerde Instellingen (GI's) en (huis)artsen. We beheersen door te blijven investeren in de doorontwikkeling van de sociale basis en innovatieve oplossingen die bijdragen aan het realiseren van onze ontwikkeldoelen voor het jeugdzorglandschap. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.250.000 |
7. Transportschaarste energie
Toelichting risico: | |
Netbeheerder TenneT heeft op 8 juni 2022 transport schaarste afgekondigd voor Noord- Brabant en Limburg. Deze transport schaarste heeft betrekking op afname als invoeding van elektriciteit. Nieuwe bedrijven (grootverbruikers) krijgen geen aansluiting op het elektriciteitsnet, bestaande bedrijven kunnen hun aansluiting niet vergroten, en ook voor het invoeden van zonne- en windenergie is geen ruimte meer. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
O.b.v. inschatting van de te verwachte kosten in 2023. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Om het risico te verkleinen wordt actief lobby gevoerd om de schaarste (door middel van versnellen / vervroegen van investeringen en alternatieve maatregelen) te verkleinen of te voorkomen. In de lobby is ook aandacht voor (Europese) regelgeving die actieve prioritering op lokaal niveau mogelijk maakt anders dan het huidige principe van first come first serve. Een andere beheersmaatregel is het actief coördineren en programmeren van de beschikbare netcapaciteit op verschillende overheidslagen (rijk, provincie, regio). Daarbij wordt ook ingezet op inventarisatie en een actieve coördinatie op gemeentelijk niveau om het risico te verkleinen voor Venlo en de gevolgen te voorkomen. Tenslotte zal op basis van de inventarisatie en effecten van lobby ook waar noodzakelijk aanvullend vanuit beheersoptiek beleid en uitvoeringsmaatregelen georganiseerd worden op Venlose schaal. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 375.000 |
8. Herijking sociaal beleid Venlo en gemeentebreed vastgoed
Toelichting risico: | |
De gemeente Venlo heeft in de afgelopen jaren invulling gegeven aan de decentralisatie binnen het sociaal domein. Nu, zes jaar na de decentralisaties, de ervaringen die we in die periode hebben opgedaan en de bijstellingen die hebben plaatsgevonden, is het tijd voor een herijking van het sociaal beleid. Hoewel de gemeente Venlo een relatief succesvolle, maar vanuit financieel oogpunt ook noodzakelijke, turnaround heeft gerealiseerd staat de beoogde inhoudelijke transformatie naar lichtere vormen van zorg nog in de kinderschoenen. Dit betekent dat wij nog niet volledig kunnen inschatten of we de herijking ook binnen de gestelde termijn kunnen realiseren. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.225.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
€ 2.225.000 met ingang van 2023 oplopend tot € 4.150.000 structureel met ingang van 2025. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Herijking leidt tot verschuivingen in de wijze waarop de gemeente Venlo in de toekomst haar publieke aanbod fysiek organiseert en faciliteert. Daarbij wordt gekeken naar de functies, de bezettingsgraad, het kostenniveau en een optimale spreiding over onze gemeente. Het betreft het totaal aan, voor de verschillende functies ingezet, gemeentelijk (maatschappelijk) vastgoed. Daarbij betrekken we niet alleen de exploitatiebijdragen maar o.a. ook de kapitaallasten. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.112.500 |
9. BV Campus Vastgoed
Toelichting risico: | |
A. Financiering | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 4.160.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Zie hierboven | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Periodiek wordt de gemeente Venlo geïnformeerd over de stand van zaken rondom de exploitatie. Jaarlijks wordt aan de hand van een eventuele herziening van de risico-simulatie onze risico-paragraaf geactualiseerd. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.040.000 |
10. Afval
Toelichting risico: | |
Voor het product afval is de impact lastig te bepalen. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Op basis van historische gegevens werd een miljoen reserve aangehouden. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Sturing op scheidingsgedrag waardoor dure afvalstromen beter worden gescheiden in goedkope (duurzame) afvalstromen. De sturing zal bestaan uit de inzet van communicatie campagnes op onder andere Facebook en Venlo online. Daarnaast heeft de afval-inzamelaannemer als een van zijn doelstellingen in het contract om verbeterplannen aan te dragen voor 5% betere afvalscheiding en deze ook te implementeren. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 750.000 |
11. Juridische risico's
Toelichting risico: |
---|
In verband met lopende gerechtelijke procedures worden deze risico's hier niet nader toegelicht. |
12. Opvang Oekraïense vluchtelingen
Toelichting risico: | |
Sinds eind februari is een vluchtelingenstroom vanuit Oekraïne op gang gekomen. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 10.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De kosten in 2022 ad € 10.500.000 zijn doorgetrokken naar 2023. De kans dat we niets maar van het Rijk ontvangen is maximaal 10%. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Mocht dit risico zich voordoen dan zal het college gevraagd worden om per 1 september te heroverwegen of het nog wel Oekraïense vluchtelingen wil opvangen. Het risico wordt als klein ingeschat. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.050.000 |
13. Extra armoedebeleidslasten ten gevolge van ontbrekende rijkscompensatie energiearmoede
Toelichting risico: | |
De energielasten voor huishoudens zijn enorm gestegen. De daardoor ontstane extra armoede, zal naar verwachting tot extra vraag in het armoedebeleidsinstrumentarium gaan leiden. Op onderdelen van dit instrumentarium is de gemeente zelf bevoegd de voorwaarden bij te stellen, maar dat geldt niet voor alle onderdelen. Omdat op dit moment nog geen duidelijk zicht bestaat op aard, omvang en samenstelling van deze nieuwe armoede-crisis kunnen we de impact ervan nog niet nauwgezet voorspellen. We werken daarom met een tweetal risico-inschattingen, eentje gebaseerd op het risico voor de effecten van verwacht meer-gebruik, en het tweede (voorliggende risico) dat - ongeacht rijkscompensatie - op zal treden. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 8.000.000 |
Onderbouwing financiële impact | |
Betreft een inschatting op basis van inzicht in data van reeds bestaand gebruik in combinatie met een vooruitblik naar 2023 | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Ontwikkelingen in samenleving en politiek goed in de gaten houden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 800.000 |
14. Grondexploitatie - Tijdelijk beheer
Toelichting risico: | |
Het tijdelijk beheren van gronden en panden binnen de grondexploitatie leidt tot kosten van beheer en onderhoud. Indien de verkoop van deze gronden en panden stagneert (zie ook risico grondverkoop) zal de periode van tijdelijk beheer ook langer doorlopen waardoor het risico bestaat op extra kosten binnen de grondexploitatie. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit risico maakt onderdeel uit van de in de Nota Grondbedrijf en Vastgoed 2023 genoemde risico’s van in totaal € 17,6 miljoen. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Het beheer tijdig uit te voeren waardoor kosten beperkt kunnen worden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 375.000 |
15. Prijsinflatie
Toelichting risico: | |
Door macro economische ontwikkelingen zijn de prijzen van goederen en diensten momenteel aan hevige inflatie onderhevig. De werkelijke inflatie waar Venlo volgend jaar mee te maken krijgt is gelet op de huidige volatiliteit moeilijk te voorspellen. Er is daarom een reëel risico dat de prijsinflatie hoger is dan op basis van actuele situatie kan worden ingeschat. Bij effectuering heeft dit risico structurele gevolgen. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 7.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit risico laat zich moeilijk financieel kwantificeren. Qua omvang wordt het risico arbitrair gesteld op 1 jaarschijf prijsinflatie zoals opgenomen in de budgettaire context van de Kadernota 2023. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.875.000 |
16. Bedrijfsgevolgschade brand
Toelichting risico: | |
Directe schades (herbouw gebouw, etc.) zijn verzekerd via de brandverzekering. Er is echter ook sprake van indirecte schade en gevolgschade. Doordat materieel of materialen verloren zijn gegaan zullen aannemers of externen ingeschakeld moeten worden voor het uitvoeren van werkzaamheden en/of continuering van de dienstverlening. Deze kosten zijn niet verzekerd en vallen dus onder het deel risico. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 5.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
60 voertuigen en materiaal huren of werk uitbesteden voor de duur van 3 jaar. 60 voertuigen * 3 jaar * € 15.000 per jaar = € 2.700.000. Materiaal huren € 2.300.000. In plaats van huren voertuigen en materieel is de schatting voor uitbesteden van het werkpakket van vergelijkbare orde € 5.000.000. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De huidige maatregelen zoals blusvoorzieningen en brandmeldinstallaties kunnen het risico niet elimineren maar verkleinen het risico wel. Extra verzekeringen is extreem duur en de kans op het risico is erg klein. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 500.000 |
17. Veiligheidsregio Limburg-Noord
Toelichting risico: | |
In de begroting 2023 van de Veiligheidsregio Limburg-Noord zijn diverse posten nog onduidelijk en daardoor niet tot in detail uitgewerkt. Het gaat om zaken die een grote impact op de begroting kunnen hebben. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.114.067 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Brandweervrijwilligers: Voor de brandweer vrijwilligers wordt een bandbreedte ingeschat tussen de € 2.000.000 en € 7.000.000. Gemiddeld gaat om € 4.500.000 voor de gehele Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN). | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
We zijn in nauw contact met de Veiligheidsregio Limburg-Noord over benoemde onderwerpen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 557.034 |
18. Regio Noord-Limburg
Toelichting risico: | |
De gemeente Venlo geeft, namens de acht Noord-Limburgse gemeenten, invulling aan het penvoerderschap met betrekking tot de invulling van de regionale investeringsagenda, waaronder het aanvragen van de provinciale bijdrage, het beschikken van bijdragen aan derden en het verantwoorden van (ontvangen) bijdragen. De maximale omvang van de investeringsmiddelen bedraagt €40.000.000, waarvan 50% wordt opgebracht door de Provincie Limburg en 50% door de Noord-Limburgse gemeenten. Het aandeel van de gemeente Venlo in de regio bedraagt circa 36%. Het financiële risico bedraagt daarmee (maximaal) 36% van de (te verantwoorden) provinciale bijdrage, i.c. €7.200.000 aan een groot aantal afzonderlijke projecten. Het risico zal zich nooit over het geheel van al deze projecten voordoen en de verwachting is dat de maximale omvang van de investeringsmiddelen niet wordt gehaald (maar slechts voor 50%). Vandaar dat er gekozen is om 50% van het maximale financiële risico aan te houden, i.c. €3.600.000. Daarnaast vervult de gemeente Venlo de werkgeversrol ten aanzien van het regiobureau, inclusief de vanuit de (Venlose) gemeentelijke organisatie ingezet personeel. Omdat de regio geen eigen entiteit is, worden deze activiteiten formeel door de gemeente Venlo uitgevoerd. Indien er na afronding van regiodeal en investeringsagenda geen nieuwe activiteiten en middelen worden gealloceerd bij de regio vervalt de (op basis van een taakopdracht) personele inzet. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 3.600.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit betreft 25% van €7.200.000, zijnde het risico op het niet juist kunnen verantwoorden van de ingezette investeringsagenda-middelen, waardoor er een terugbetalingsverplichting ontstaat naar de Provincie Limburg. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De gemeente Venlo heeft een overeenkomst gesloten met de andere gemeenten in de regio waarbij gemeenten zich gezamenlijk verantwoordelijk stellen voor ieders (relatieve) aandeel in het risico. Het opgenomen risico is het 'rest-risico'. Het regiobureau heeft de administratie ingericht op de noodzakelijke verantwoording. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 900.000 |
19. Uitblijven klimaatakkoord uitvoeringsmiddelen
Toelichting risico: | |
De ambities van de rijksoverheid van klimaatakkoord hebben verstrekkende gevolgen voor het takenpakket en omvang van de taken van de gemeente. Nieuwe taken op gebied van energie, klimaat en circulariteit waarvoor kennis en vaardigheden eigen gemaakt moeten worden. Het coalitieakkoord op rijksniveau geeft inzicht dat de ambitie op gebied van klimaat nog verder wordt vergroot en het takenpakket verder in omvang toeneemt. De gemeente hebben ook de grootste rol in de uitvoering als overheidslaag het dichtste bij de burger. Dit is zichtbaar onder andere bij de Regionale Energiestrategie, de transitievisie Warmte, Venlo klimaatadaptief maken en een volledige circulaire economie realiseren. De taakuitvoering vindt plaats samen met andere partners waaronder woningbouwcoöperaties, netbeheerders, wijkraden, instellingen, inwoners en verenigingen. De taakuitvoering is sterk groeiende terwijl de uitvoeringsmiddelen voor beleid en beheer nog niet definitief overeengekomen zijn. Onderzoeken hebben de omvang van de gemeentelijke extra middelen bepaald en de omvang en toewijzing wordt onderschreven door tal van adviesorganen waaronder VNG. Er vindt landelijk een intensieve lobby plaats (VNG en G40) om haast te maken met toekenning van de uitvoeringsmiddelen Klimaatakkoord . Het risico dat deze middelen niet toegekend worden is relatief klein gelet op de status van de plannen van het rijk (besluit klimaatakkoord en rol gemeente bepaald). Ook geeft de rijksbegroting inzicht in de investeringen die het rijk wil plegen in het klimaat maar is niet duidelijk op welke wijze en in welke omvang middelen naar de gemeenten gaan. Uiteraard kan bij de toewijzing besloten worden dat de gemeenten niet volledig worden gecompenseerd | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 3.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Uit onderzoek blijkt dat de gemeente voor de uitvoering van klimaatakkoord 35 x aantal inwoners dient te ontvangen. Dit is gebaseerd op onderzoek en bevestigd door tal van adviesorganen | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De kans dat het risico zich voordoet is klein. Uitstel van handelen door de gemeente is niet wenselijk omdat de opgave fors is en resultaten op de korte termijn zijn gewenst . De organisatie dient op onderdelen toegerust te worden in kwaliteit en capaciteit om de reeds geaccordeerde plannen en projecten uit te voeren. Via lobby onderschrijft de gemeente Venlo het belang dat de rijksoverheid zo snel mogelijk duidelijkheid geeft en de gemeente daadwerkelijk middelen toekent | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 350.000 |
20. Inkomensondersteuningsbudget Lastenzijde
Toelichting risico: | |
De lastenzijde van het product inkomensondersteuning wordt in de MJB 2023-2026 begroot op een ambitieniveau dat naast kansen (reeds vertaald in begrotingsvoorstel) ook risico's in zich heeft. Zo wordt in de berekening van de lastenzijde gerekend met prognoses van het CPB en volumeramingen vanuit het rijk en blijken dergelijke ramingen achteraf niet altijd even betrouwbaar gebleken. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 3.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De aan de lastenzijde in het begrotingsvoorstel 'inkomensondersteuning' opgenomen ambitie, saldeert op circa 5 miljoen euro over de meerjarenbegrotingsperiode. Een vorm van middeling voor deze periode is benodigd om tot een verantwoorde reservering op dit risico te kunnen komen. Vandaar dat hier voor een middenweg van € 3 miljoen als risico geopteerd wordt. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Een optie zou zijn om in het product Inkomensondersteuning niet van het ambitieuze maar van het op rijksvoorspellingen berekende scenario uit te gaan. Dat scenario is immers het vanuit het rijk voorziene resultaat zonder aanvullende maatregelen op lokaal niveau. Maar dan zijn de lasten op het bestaand-beleid-scenario wel fors hoger dan bij realisatie van het ambitieuze scenario | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.500.000 |
21. Calamiteiten groenbeheer
Toelichting risico: | |
Door invloed van klimaat en klimaatverandering kunnen zich onvoorziene situaties voordoen in het beheer van groenvoorzieningen. Het gaat dan bijvoorbeeld om schade door storm, extra uitval van groen door droogte, ziektes en plagen. En schade door invasieve soorten en/of soorten van flora en fauna die overlast geven of een bedreiging zijn voor o.a. de natuur (biodiversiteit), volksgezondheid, de economie of de veiligheid. Dit soort calamiteiten vormt vaak een risico voor de kwaliteit en de gezondheid van het groen en is daarmee een risico voor het op orde houden van de basis van beheer en onderhoud van de openbare ruimte. De overlast en schade zijn echter grillig en niet altijd voorspelbaar. Ervaringen uit het verleden geven daarbij niet altijd een beeld voor de toekomst. Ook kunnen er calamiteiten ontstaan die nu nog niet bekend zijn, zoals nieuwe ziektes en plagen waar nog geen plan van aanpak voor bestaat. Zo zijn momenteel Japanse duizendknopen en reuzen berenklauw twee voorbeelden van invasie en zeer ongewenste soorten die veel schade aan kunnen richten. Behalve beheersing van deze soorten is in bepaalde voorkomende situaties ook bestrijding noodzakelijk. Maar ook het verloop van de impact en de schade door de roetschorsziekte of stormschade zijn nog onvoorspelbaar. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 400.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De omvang van de financiële impact is onder andere gebaseerd op de daadwerkelijke kosten van de laatste jaren met betrekking tot calamiteiten en extreem weer. Tevens is een ruwe inschatting gemaakt van nog onbekende impact van ziektes, plagen en andere bedreigingen. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Belangrijk is om de impact van ziektes, plagen en invasie soorten zo goed mogelijk te blijven monitoren. Locaties die bij de gemeente bekend zijn worden hiervoor opgenomen in het groenbeheersysteem. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 300.000 |
22. BTW sport project nieuwbouw zwembad de Wisselslag en Herungerberg
Toelichting risico: | |
Met het verruimen van de btw-sportvrijstelling per 1 januari 2019 is het landschap van de financiering van sportaccommodaties veranderd. Het recht op vooraftrek van btw voor sportvoorzieningen vervalt per 31 december 2023. Het Rijk neemt in 2023 een besluit over een (eventuele) vervolgregeling. Onduidelijk is hoe deze vorm gaat krijgen. Dit heeft met name invloed op de investeringen van sportfaciliteiten in de uitvoerende fase. Dit betreffen de nieuwbouw van het zwembad de Wisselslag en de sportkern Herungerberg. De btw-component voor het totale investeringsbedrag voor de nieuwbouw van zwembad en herontwikkeling sportkern Herungerberg bedraagt € 4.500.000 (21% van de totale investering). De verwachting is dat we 65% van de btw gecompenseerd krijgen, namelijk € 2.925.000,-. Er is een reëel risico dat het SPUK-plafond door prijsstijgingen verder overschreden wordt en minder btw gecompenseerd krijgen. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.925.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De btw van de in de begroting opgenomen kosten voor sport komen voor compensatie in aanmerking. Jaarlijks is voor deze specifieke uitkering (SPUK Sport) landelijk een plafond beschikbaar. In de budgetten is rekening gehouden met een uitkering van 65% van de totale btw kosten. Het financieel risico varieert tussen een uitkering van 0% tot 65%. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
In de begroting is rekening gehouden met SPUK-uitkering van 65% van de kostprijsverhogende btw. Er is gekeken naar de aanvragen 2020 en 2021 en is er rekening gehouden dat het plafond meer overschreden zal worden door de prijsstijgingen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 731.250 |
23. Garantstelling Provincie Laerbroeck
Toelichting risico: | |
Conform het bestuursakkoord met de Provincie (2020) wil de Provincie samen met de grondgebied-gemeenten, waterschap en Rijkswaterstaat komen tot een integrale gebiedsvisie voor Laerbroeck. Uitgangspunt voor de gemeente is het opbrengend vermogen (terugverdienen van eerdere investeringen in kassensloop) een belangrijk uitgangspunt. Voor het grondgebied van de gemeente Venlo is dit opbrengend vermogen nadien in overleg bepaald op € 2.500.000. Dit initiatief is nog geen uitgewerkte grondexploitatie en maakt derhalve geen onderdeel uit van de risico’s die afgedekt zijn via de Algemene Grondreserve. In de samenwerkingsagenda "kern Blerick" is het volgende vastgelegd: "Er wordt een plan opgesteld voor het gebied Laerbroeck c.q. Baarlo-Hout-Blerick, deelgebied Tangveld, dat voorziet in een netto opbrengst voor de Provincie op dit deelgebied van € 2.500.000. Een en ander zal door alle betrokken partijen in het project Laerbroeck c.q. Baarlo-Hout-Blerick binnen 1 jaar na ondertekening van deze Samenwerkingsagenda worden vastgelegd in een te sluiten bestuursovereenkomst. Mocht een dergelijke bestuursovereenkomst niet tijdig tot stand komen, dan wel de netto-opbrengst niet of niet geheel worden gehaald, staat de Gemeente garant voor genoemd bedrag". Het risico bestaat dat deze situatie zich kan voordoen en de gemeente garant dient te staan voor het bedrag. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
zie onder toelichting risico | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De basis voor de bestuursovereenkomst is reeds gelegd in het vastgestelde Afsprakenkader Baarlo-Hout Blerick, waarin een gezamenlijke (Min I&W, RWS, WL, Provincie, gemeente P&M en Venlo) inspanningsverplichting is opgenomen voor een opbrengst uit de gebiedsontwikkeling van max 5 miljoen ten gunste van de provincie Limburg. De gemeente is structureel met partijen in overleg over de totstandkoming van de bestuursovereenkomst. Vooralsnog wordt ermee rekening gehouden dat de gestelde termijn van 1 jaar tot een bestuursovereenkomst haalbaar is. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 625.000 |
24. Openbare verlichting
Toelichting risico: | |
In de gemeente Venlo onderhouden en beheren we alle lichtmasten en armaturen (± 22.000 stuks) en voor het gedeelte ‘oud Venlo’ ook het ondergrondse netwerk (verder VenloNet). | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 300.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De € 300.000 is gebaseerd op een onderzoek uit 2014 waarin wordt gesteld dat 70% van het ondergronds net in 40 jaar kan worden vervangen voor een bedrag van € 300.000 per jaar. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Er loopt een onderzoek naar het afstoten van Venlonet met om te kunnen bepalen of dit leidt tot lagere kosten in de toekomst. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 225.000 |
25. BTW Compensatiefonds
Toelichting risico: | |
Het BTW-compensatiefonds en het gemeentefonds zijn communicerende vaten. Een restant in enig jaar in het BTW-compensatiefonds wordt toegevoegd aan het gemeentefonds, een tekort in het BTW-compensatiefonds wordt onttrokken aan het gemeentefonds. Omdat de omvang van de declaraties uit het BTW-compensatiefonds stijgt, is de verwachting dat hier komende jaren een tekort op gaat ontstaan. Dit leidt dan tot een korting op de algemene uitkering uit het gemeentefonds. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit risico laat zich moeilijk financieel kwantificeren. Volgens het beleid bedraagt een op te voeren risico tenminste € 200.000. Bij jaarrekening 2021 blijkt dat in 2021 op macroniveau een lager beroep op het BTW-compensatiefonds wordt gedaan dan aan middelen beschikbaar is. De kans van optreden van dit risico is daarom omlaag bijgesteld. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Op basis van de miljoenennota die in september 2021 wordt gepresenteerd, kan dit risico mogelijk verder financieel gekwantificeerd worden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 50.000 |
26. Uitbreiding bargeterminal
Toelichting risico: | |
Private partijen (faillissement): erfpachtcanon en royalty's worden niet langer ontvangen, waardoor kapitaallasten niet meer gedekt zijn. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 800.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Private partijen (faillissement): € 300.000 gebaseerd op 2 jaar erfpacht verlies | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Erfpacht overeenkomst mag eerste 10 jaar niet opgezegd worden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 200.000 |
27. BTW Sport
Toelichting risico: | |
Met het verruimen van de btw-sportvrijstelling per 1 januari 2019 is het landschap van de financiering van sportaccommodaties veranderd. Het recht op vooraftrek van btw vervalt. Het betreft BTW die aan gemeenten in rekening is gebracht over de kosten die toerekenbaar zijn aan de ter beschikkingstelling van sportaccommodaties. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 250.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De btw van de in de begroting opgenomen kosten voor sport (exploitatielasten én investeringen) komen voor compensatie in aanmerking. Jaarlijks is voor deze specifieke uitkering (SPUK Sport) landelijk een plafond beschikbaar. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
In de begroting is rekening gehouden met SPUK-uitkering van 14%, gebaseerd op de afrekening 2020 en de aanvraag 2021 . Over de inkomsten hoeft per 2019 géén btw-afdracht meer plaats te vinden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 125.000 |
28. Extra armoedebeleidslasten ten gevolge van meer aanvragen vanwege energiearmoede
Toelichting risico: | |
De energielasten voor huishoudens zijn enorm gestegen. De daardoor ontstane extra armoede, zal naar verwachting tot extra vraag in het armoedebeleidsinstrumentarium gaan leiden. Op onderdelen van dit instrumentarium is de gemeente zelf bevoegd de voorwaarden bij te stellen, maar dat geldt niet voor alle onderdelen. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Betreft een inschatting op basis van inzicht in data van reeds bestaand gebruik in combinatie met een vooruitblik naar 2023 | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Ontwikkelingen in samenleving en politiek goed in de gaten houden. Pro-actief beleid voeren vanuit het bewustzijn dat de toegangscriteria van de achterliggende beleidsinstrumenten (de verschillende regelingen) in meer of mindere mate vanuit de gemeente beïnvloedbaar zijn | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.000.000 |
29. Wmo maatwerk
Toelichting risico: | |
Wmo maatwerk betreft een aantal producten/segmenten, waarvoor de volgende risico's gemeld worden: | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het gaat in totaal om circa 15 miljoen uitgaven op deze Wmo maatwerkproducten. Op basis van data en ervaringen is de inschatting dat er sprake is van een maximale overschrijding van € 1.000.000. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Met maandelijkse monitoring op de diverse producten komen de risico's beter in beeld. Gestuurd wordt op de gemaakte contractafspraken. Instroom hulp bij het huishouden hebben we geen autonome invloed op, indien gedurende 2022 blijkt dat er verdere afwijkingen ontstaan nemen we dit mee in de reguliere P en C cyclus. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 250.000 |
30. Lagere Baten evenementen, drank, horeca en terrassen
Toelichting risico: | |
Vanwege covid.19 en mogelijke economische teruggang houden we er rekening mee dat niet alle vorderingen over oudere jaren (leges en huur terrassen) (volledig) ingevorderd kunnen worden. Daarnaast is de verwachting dat de jaarlijks begrote baten niet (volledig) gerealiseerd worden. Evenementen (bijvoorbeeld festivals en grote popconcerten) zouden weer plaats mogen vinden zodra covid19 onder controle is, of het virus niet meer actief is. Bij de vergunningsaanvraag van dit type evenementen speelt een cruciale rol, de lange voorbereidingstijd en de daarbij horende kosten (bron kamerbrief 6 mei 2020, pagina 9 https://www.vnpf.nl/media/files/20200507-kamerbrief-min-vws--covid-19-update-stand-van-zaken.pdf ). | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 204.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Jaarlijkse begrote baten evenementen -, drank en horecaleges en terrashuur staan onder druk. Een deel van de ondernemers zal geen nieuwe aanvragen doen of het bedrijf beëindigen. (stand van zaken januari 2022). Als gevolg daarvan neemt het aantal vergunningaanvragen (baten) af. Of steunpakketten aan ondernemers verder verlengd worden, is ongewis. De verwachte impact wordt voorlopig geraamd op jaarlijks 85 % van de begrote baten, zijnde € 204.000 (85 % van € 240.000; | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De gemeente heeft een beperkte invloed op de lasten. Of een besparing op de lange termijn mogelijk is, is op dit moment niet bekend. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 153.000 |
31. Project Kaldenkerkerweg Tegelen
Toelichting risico: | |
De Kaldenkerkerweg in Tegelen heeft een belangrijke verkeersfunctie. Enerzijds als ontsluitingsweg voor direct aanwonenden en bewoners van Tegelen Heide. Anderzijds vervult het een verbindende functie tussen Tegelen en Kaldenkerken voor grensoverschrijdend verkeer (o.a. fiets-, vracht- en landbouwverkeer). De weg wordt momenteel heringericht. Deel 1 is nagenoeg gereed en deel 2 (vanaf Ulingsheideweg tot aan de grens) sluit daarop aan. Voor de uitvoering van deel 2 worden we met enkele bijzondere zaken geconfronteerd. Om de veiligheid voor verkeersdeelnemers en de werknemers op het werk te waarborgen moet de weg voor 4 à 5 maanden worden afgesloten. Met name ondernemers (in Nederland en Duitsland) maken zich daar zorgen over vanwege verminderde bereikbaarheid en/of omzetderving. Verder worden we met extra kosten geconfronteerd door de complexiteit van uitvoering en kostenstijging van materiaalprijzen. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
In verband met de verminderde bereikbaarheid van bedrijven moet rekening gehouden met een risicopost nadeelcompensatie ter hoogte van € 200.000. Dit is bepaald in afstemming met team Juridische zaken. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Er is onderzocht of deze werkzaamheden gefaseerd uitgevoerd kunnen worden zodat verkeer gedoseerd doorgang kan vinden. Hierbij ie gekeken naar verkeersveiligheid, veilig kunnen werken, kosten, uitvoerbaarheid werkzaamheden, overlast aanwonenden, aanliggende bedrijven en andere belanghebbenden. Behoud van doorgaand verkeer is alleen mogelijk voor de aanleg van het gedeelte tussen de wildovergang en de woningen aan de grens. Gefaseerd uitvoeren van de werkzaamheden betekent dat de totale uitvoeringstijd ca. 2 maanden verlengd moet worden omdat deze minder efficiënt is. De weg moet evengoed 2 keer (totaal ca. 3 maanden) geheel afgesloten worden. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 150.000 |
32. Toeristenbelasting
Toelichting risico: | |
Het risico toeristenbelasting is opgebouwd uit drie componenten: | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De financiële impact is € 200.000, deels gebaseerd op praktijkervaringen in 2020 en 2021. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De inkomsten uit toeristenbelasting zijn het directe gevolg van het aantal overnachtingen, waarbij de inning van inkomsten uit shortstay arbeidsmigranten moeizaam verloopt. We zijn afhankelijk van de eigenstandige en verplichte kwartaalopgave van de individuele bedrijven bij BsGW. Om dit aangifte-proces voor shortstay arbeidsmigranten te optimaliseren, voorziet de gemeente Venlo de BsGW van een actuele adreslijst, welke geactualiseerd wordt n.a.v. o.a. vergunde aanvragen en bevindingen bij controles op locatie. Bij vergunningverlening voor shortstay huisvestingsaanvragen worden initiatief-nemers geïnformeerd dat ze belastingplichtig zijn conform de Verordening Toeristenbelasting. De componenten 'Covid-19 maatregelen' en 'Vluchtelingenopvang' zijn niet te beheersen, als deze situatie(s) zich voordoen dan ondervindt de gemeente Venlo daarvan de financiële consequenties. De enige manier om dit weg te nemen is een compensatieregeling van de Rijksoverheid, een besluit waarin de gemeente Venlo geen partij is. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 150.000 |
33. Zwembad de Wisselslag
Toelichting risico: | |
In oktober 2019 heeft de gemeenteraad besloten dat er een nieuw zwembad wordt gebouwd. Het programma van eisen is opgesteld en aanbestedingen voor de bouw zijn gestart. In 2025 zal het nieuwe zwembad geopend worden. Tussentijds kan het huidige zwembad ongewijzigd in gebruik blijven. Ten behoeve van het project heeft een risico-analyse plaatsgevonden. De grootste risico's vormen op dit moment de bodemgesteldheid, het binnenklimaat, de zekerheid van levering van materieel en de toekomstige exploitatie. De risico's ten aanzien van loon- en prijsindex en BTW sport zijn in een afzonderlijk gemeentebreed risico reeds verwoord. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 5.350.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Met het projectteam heeft een risico-analyse plaatsgevonden. Hierbij zijn risico's geïnventariseerd voor de onderdelen kwaliteit, tijd, geld, organisatie en informatie | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Voor de verzamelde risico's bij de risico-analyse is per risico in beeld gebracht wat de beheersmaatregel is. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 1.337.500 |
34. Meldplicht datalekken
Toelichting risico: | |
De gemeente is verplicht een (ernstig) datalek binnen 72 uur te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). En soms moet de gemeente het datalek ook melden aan de betrokkenen (de mensen van wie de persoonsgegevens zijn gelekt). | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het gevolg van nalatige informatieveiligheid kan een datalek zijn. Een datalek heeft tot nu toe binnen de gemeente Venlo niet geleid tot financiële impact. De financiële risico's zijn echter dermate hoog (zeker met de AVG) dat deze ervaringscijfers niet leiden tot geen financieel risico. Het bedrag van € 200.000 is een inschatting welke reëel kan plaatsvinden. | |
Risicostrategie: | Vermijden |
Beheersmaatregelen: | |
In 2017 is de interne procedure meldplicht datalekken geïmplementeerd waardoor het eenvoudiger is om een datalek tijdig te melden. De kans op overtreding van de meldplicht is hiermee verkleind. De kans op datalekken kan verkleind worden door middel van de in het kader van informatieveiligheid en privacy te implementeren maatregelen alsmede door opleiding en bewustmaking van medewerkers. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 150.000 |
35. Privacy
Toelichting risico: | |
Binnen de gemeente Venlo wordt veel gewerkt met persoonsgegevens van burgers, medewerkers en (keten)partners. Persoonsgegevens worden voornamelijk verzameld voor het goed uitvoeren van gemeentelijke wettelijke taken. Alle betrokkenen moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig en veilig met deze persoonsgegevens omgaat. Nieuwe technologische ontwikkelingen, innovatieve voorzieningen, globalisering en een meer digitale overheid stellen steeds hogere eisen aan de bescherming van gegevens en privacy. Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Op grond van de AVG zijn organisaties verplicht om hun bedrijfsvoering dusdanig in te richten dat zij kunnen aantonen dat zij voldoen aan privacywet- en regelgeving en hebben burgers meer controle over hun eigen data dan voorheen. Aanvullende regelgeving is opgenomen in onder meer de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Wet politiegegevens. De laatste is voor gemeentes sinds 2019 van toepassing. Overtreding van privacywetgeving brengt aanzienlijke risico's met zich mee. Indien er sprake is van een privacy incident (bijvoorbeeld een datalek of het niet waarborgen van rechten van betrokkenen) kunnen burgers schadeclaims indienen en hun vertrouwen in het bestuur verliezen, kan er sprake zijn van een forse politieke impact en kan de Autoriteit Persoonsgegevens (de Nederlandse toezichthouder) een last onder dwangsom, een bindende aanwijzing of een bestuurlijke boete opleggen. Niet alleen het bestuursorgaan dat privacywetgeving overtreedt kan een bestuurlijke boete krijgen maar tevens de individuele bestuurder. De maximale boete die de Autoriteit Persoonsgegevens op kan leggen bedraagt € 20.000.000. De hoogte van een op te leggen boete is afhankelijk van de ernst van een overtreding en de omstandigheden van het geval. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het risico dat privacywetgeving overtreden wordt is groot. Het financiële risico dat hieraan verbonden is zal erg verschillen per overtreding. Als er bijvoorbeeld één brief met persoonsgegevens naar een verkeerd adres verzonden is heeft dat veel minder potentiële financiële impact dan wanneer de Autoriteit Persoonsgegevens een boete op zou leggen omdat de gemeente geen verwerkingsregister heeft. De financiële gevolgen van reputatieschade en/of politieke impact zijn nauwelijks te kwantificeren. Een aantal risico's is sinds de afsluiting van een cyberriskverzekering afgedekt waardoor het restrisico minimaal is. Gezien bovengenoemde variabelen kan de financiële impact van het risico slechts gezien worden als aanname. De daadwerkelijke financiële impact en daarmee de benodigde weerstandscapaciteit kan aanzienlijk afwijken. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Aanstelling Functionaris Gegevensbescherming (wettelijke verplichting) t.b.v. intern toezicht en advisering (status: gereed). Aanstelling privacy officer t.b.v. uitvoering en implementatie gestelde kaders en advisering aan proceseigenaren (status: gereed). Inventarisatie risico's in het kader van het verwerkingsregister (wettelijke verplichting) (status: inventarisatie gereed, implementatie onderhanden). Analyse risico's d.m.v. DPIA's (status: beleid en plan van aanpak gereed, uitvoering onderhanden werk). Maatregelen: aangaan van verwerkersovereenkomsten en convenanten met externe partijen (status: onderhanden werk), technische en organisatorische maatregelen (zie het risico informatieveiligheid), bewustwording en training (status: onderhanden werk), privacybeleid (status: gereed), beleggen verantwoordelijkheden, waaronder benoeming portefeuillehouder (status: gereed), inrichting privacy services (status: gereed). | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 150.000 |
36. Stadskantoor
Toelichting risico: | |
Het nieuwe stadskantoor heeft nog steeds te kampen met lekkages. Daarnaast wordt er nog gezocht naar oplossingen voor overige problemen/tekortkomingen/gebreken in en rondom het gebouw. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 275.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Indien de aannemer niet aansprakelijk gesteld kan worden voor bovenstaande kosten, dan betekent dit dat het regulier budget voor onderhoud stadskantoor wordt overschreden. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
in gesprek met aannemer met juridische ondersteuning. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 137.500 |
37. Informatieveiligheid
Toelichting risico: | |
Het belang van informatieveiligheid komt nadrukkelijk in beeld vanuit de privacywetgeving en vanuit bedrijfscontinuïteit. Risico's zijn aanwezig in de vorm van bijv. hackers die in onze systemen kunnen komen (aanvallen van "gijzelsoftware" welke computersystemen of gegevens blokkeren). Gevolgen hiervan kunnen zijn: verlies van vertrouwen van burgers, reputatieschade, politieke impact en als laatste bestuurlijke boete voortvloeiend uit privacywetgeving. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Onvoldoende beveiliging kan leiden tot uitval van dienstverlening. Een hackers-aanval kan leiden tot herstelkosten en aanverwante kosten om de dienstverlening weer te herstellen. In geval van een beveiligingsincident waarbij een onbevoegde toegang tot het netwerk krijgt, dan krijgt de gemeente te maken met aansprakelijkheidskosten, hackers incidentkosten en kosten van het verlies van data. Het risico om slachtoffer te worden van een cyberincident is in vergelijking met vorig jaar drastisch toegenomen. | |
Risicostrategie: | Vermijden |
Beheersmaatregelen: | |
In het Plan informatiebeveiliging 2022 wordt invulling gegeven aan het uitvoeren van de maatregelen van de BIO. Op basis van risico-inschatting worden de meest belangrijke risico's als eerste opgepakt. In 2021 is beveiligingssoftware op de mobiele apparatuur (tablets, telefoons, etc.) geïmplementeerd om de verificatie van de authenticiteit van een gebruiker beter te kunnen uitvoeren. In 2021 is een audit op de back-up en recovery procedure uitgevoerd, waarop in 2022 uitvoer gegeven zal worden op de verbeteradviezen. Tevens wordt de cyberverzekering gecontinueerd voor privacy aansprakelijkheid, aansprakelijkheid voor netwerkbeveiliging; media-aansprakelijkheid digitale afpersing; herstelkosten verlies van datagegevens; schade door bedrijfsonderbreking; telefoonfraude; cyber incident kosten. Dit betekent echter niet dat we ten alle tijden verzekerd zijn. Als voorwaarde geldt dat wij onze beveiliging goed op orde moeten hebben. In 2022 worden tevens kennissessies gehouden om de bewustwording voor informatiebeveiliging en privacy onder de medewerkers te vergroten. Nieuwe medewerkers volgen tevens de e-learning iBewustzijn. NB. Gemeente Hof van Twente heeft o.b.v. de genomen maatregelen na de hack een risico opgenomen met kans 25% en financiële impact € 500.000. NB2. Schadevoorbeelden van cyberincidenten zoals hacks geven bedragen van rond de € 250.000 aan, echter hier zijn geen kosten voor productiviteitsverlies in meegenomen. Het risico is groter, maar het legt geen beslag op het regulier capaciteitsbudget. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 125.000 |
38. Budget inkomensondersteuning onbeïnvloedbaar
Toelichting risico: | |
Het rijksbudget voor de batenzijde van het product inkomensondersteuning laat de afgelopen jaren grote fluctuaties zien. Deze fluctuaties worden veroorzaakt door wijzigingen in het verdeelmodel en door aanpassingen in het macro-budget voor de bijstand. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De Financiële impact: betreft een schatting op een budget van ruim € 40 miljoen. Ook bij percentueel kleine afwijkingen, is er op zo'n budget dus al snel sprake van in absolute zin grote bedragen. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Het BUIG budget dat we van het Rijk ontvangen kunnen we niet beïnvloeden. Dit risico kunnen we alleen accepteren. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 500.000 |
39. Dagbesteding GGZ-cliënten
Toelichting risico: | |
Vanaf 1 januari 2022 is de bekostiging van de GGZ in de Zorgverzekeringswet (Zvw) veranderd. Voor een deel van de cliënten die vanuit de Zvw dagbesteding gefinancierd kreeg, bestaat deze mogelijkheid door de nieuwe bekostiging van de GGZ in de Zvw niet meer. Landelijk gaat het om maximaal 6.000 tot 7.000 cliënten voor wie deze verandering implicaties heeft. Een deel van deze populatie heeft recht op een dagbestedingsindicatie vanuit de Wmo. Dat betekent dat deze cliënten mogelijk bij de gemeente aankloppen om dagbesteding vanuit de Wmo gefinancierd te krijgen. Het is onbekend hoe groot deze groep is. We hebben momenteel nog geen signalen vanuit de toegang dat cliënten zich gemeld hebben voor een dagbestedingsindicatie. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 432.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Om dit risico in te schatten, gebruiken we de maatstaf van het % inwoners met een ernstige psychiatrische aandoeningen in Venlo. We verwachten dat er in totaal 6.500 cliënten zijn voor wie de financiering van dagbesteding vanuit de Zvw vervalt. We schatten in dat de helft (3.250 cliënten) van deze cliënten zich meldt bij de gemeente voor een dagbestedingsindicatie vanuit de Wmo. Voor de gemeente Venlo betekent dit in totaal 52 cliënten. De gemiddelde prijs voor een dagbestedingstraject bedraagt € 8.305. Dat betekent een financieel risico van 52 * € 8.305 = € 431.860. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
We monitoren pro-actief eventuele signalen die duiden op een hogere instroom van cliënten in dagbestedingstrajecten. We hebben actief contact met de toegang en er wordt zowel lokaal als regionaal gemonitord. Tevens wordt er gekeken in hoeverre zorgaanbieders een inschatting kunnen maken van de aantallen cliënten. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 108.000 |
40. Frictiekosten Inwerkingtreding Omgevingswet
Toelichting risico: | |
De veranderopgave als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet is groot. Er zullen functies veranderen en nieuwe ontstaan. De verwachting is dat geïnvesteerd moet worden in bijscholing van medewerkers wiens takenpakket wijzigt. Mogelijk zijn er verschuivingen nodig binnen de formatie, ook door het implementeren van de nieuwe werkprocessen. Aangezien de veranderingen die de Omgevingswet met zich meebrengt na inwerkingtreding geleidelijk voltrekken, zal de frictie naar verwachting zich over meerdere jaren uitstrijken. Risico KCC: De gevolgen van de invoering van de omgevingswet voor Publieke Informatievoorziening is afhankelijk van het succes van de informatievoorziening vooraf en op de het omgevingsloket. Voorlichting en communicatie vanuit de vakteams is cruciaal. Goede informatie op Omgevingsloket en Venlo.nl maar ook een voorlichtingscampagne vooraf voor burgers, ondernemers en bedrijven om hen op de hoogte te brengen is van belang. Indien de invoering een verhoogd aantal telefoontjes gaat opleveren voor het KCC kunnen wij dit niet opvangen met onze huidige bezetting. Dit zou een slechtere bereikbaarheid en langere wachttijden tot gevolg hebben. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Omscholing medewerkers in de periode 2022-2024: € 100.00 Mogelijke verschuivingen in formatie medewerkers 0,5 jaar in de periode 2023-2025: € 100.000 Financiële impact KCC € 30.000 Opvang van verhoogd aanbod door de inzet van 1fte gedurende een half jaar flexibele inhuur vanaf de inwerking treding van de omgevingswet. Hierbij dient rekening gehouden te worden met een inwerkperiode van 1 maand. Betreft 7 maanden inhuur van 1fte Frontofficemedewerker B 1e lijn. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Tijdig en geleidelijk anticiperen op de veranderopgave van de Omgevingswet. Venlo is vroegtijdig - eind 2018 - gestart met het bijscholen van medewerkers. Bij het ontstaan van vacatures zal zoveel als mogelijk rekening worden gehouden met de nieuwe situatie. Daarbij wordt gedacht aan de nieuwe vereiste competenties alsook het niet of anders (b.v. flexibele schil) invullen van vacatures. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 100.000 |
41. Risico falen project Hagerhof
Toelichting risico: | |
De gemeente Venlo is vanuit Transitievisie gestart met de eerste Aardgasvrije wijk Hagerhof. Een wijk met 50 % woningbezit van een coöperatie en voor het overige particulier woning bezit en een aantal utiliteitsgebouwen. De opgave is een collectieve wijkaanpak met een warmtevoorziening vanuit de wijk gebaseerd op aquathermie. De wijk is een gemiddelde wijk van Venlo in een stedelijke omgeving met een relatieve lage sociale cohesie. Voor het project is een subsidie verkregen die voornamelijk is gericht op de inzet voor een positieve businesscase op de warmtevoorziening. De proces en participatiekosten in bijzonder zijn voor deze wijk relatief hoger (gegeven de kenmerken van de wijk) dan elders en daarmee is extra inzet noodzakelijk. De winst voor de wijk is vele malen groter dan enkel een duurzame warmtevoorziening. Het is ook een algemene investering in de leefbaarheid en ruimtelijk kwaliteit van de wijk. De opgave is complex en vergt een gedegen aanpak met extra investeringen om het project te doen slagen. Aangezien dit het eerste project voor Venlo is zijn de verwachtingen extra hoog gespannen. Hoogste risico bestaat uit het afwijzen van de nieuwe warmtevoorziening door particuliere woningeigenaren die hierover een keuze hebben. Dit afbreukrisico kan ontstaan door een te beperkte investering / support vanuit de samenwerkingspartners die vervolgens niet leiden tot draagvlak voor de verandering en het overbruggen van weerstanden. Dat geldt in het algemeen maar ook specifiek voor de deelname van bewoners aan het warmteconcept. Het project staat of valt bij een collectieve deelname om de kosten ook gezamenlijk te kunnen dragen en uiteindelijk niet duurder uit te zijn dan het huidige warmteconcept. Naast draagkracht en financiën bestaan er ook technische risico's. Deze zijn zoveel mogelijk afgedekt door diverse onderzoeken en zal ook zijn vertaalslag krijgen in de contractvorming van het warmtenet. Gelet op de voorbeeldrol die dit project voor andere toekomstige projecten vervuld mag dit geen experiment zijn en moet dit slagen zowel op financieel, acceptatie en techniek voor geheel Venlo. Uiteindelijk staat daarmee het vertrouwen in de transitievisie voor geheel Venlo en de prestatie van de gemeente hierbij op het spel. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 400.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Uit een verkenning bij vergelijkbare wijken blijkt een verduurzamingsopgave vanuit TVW voor een wijk met 1000 woningen ongeveer € 400.000 per jaar te bedragen voor wat betreft de eigen bijdrage van de gemeente (boven de toegekende subsidie PAW) | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Draagvlak risico: Er wordt extra geïnvesteerd in communicatie en participatietrajecten en koppelkansen met investeringen in de wijk in het verlengde van de behoefte van inwoners (wijkbudget, communicatiebudget, participatie expertise). Kosten van deze extra investering zijn opgenomen binnen de € 400.000 eigen middelen die de gemeente zou investeren. In verband met het voorkomen van het technisch risico zijn diverse onderzoeken en second opinion opgevraagd om de technische risico's af te dekken. Binnen het toegevoegd budget van € 400.000 per jaar is hiervoor rekening gehouden . De financiële risico's worden afgedekt om de PAW subsidie maximaal in te zetten voor financiering van de onrendabele top. Medio 2022 zijn ook extra rijksmiddelen beschikbaar voor het financieren van de onrendabele top waarbij nog niet duidelijk is of deze ook van toepassing zijn op PAW projecten zoals Hagerhof. Binnen de PAW zijn voldoende middelen gereserveerd omdat bij de oorspronkelijke subsidieaanvraag een lagere aanname is gedaan en in de risicoafweging een extra marge wordt aangehouden om tegenvallers op te vangen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 100.000 |
42. Lagere inkomsten leges Omgevings vergunningen door bezwaar en beroep
Toelichting risico: | |
Binnen de begroting van de gemeente Venlo worden diverse inkomsten geraamd welke afhankelijk zijn van externe factoren. Daaronder vallen ook de inkomsten uit de bouwleges. Minder vergunningaanvragen voor de activiteit bouwen dan geprognotiseerd kunnen leiden tot lagere inkomsten uit de leges dan verwacht. Ook kan het zijn dat er door bezwaarprocedures en/of oninbare debiteuren minder geld binnenkomt of zelfs terugbetaald moet worden. Dit soort risico's kunnen over jaarschijven heengaan, omdat bezwaar- en/of inningsprocedures soms doorlopen naar het nieuwe jaar. Daarbij gaat het soms over grote projecten waarvoor dan ook hoge legesinkomsten staan geraamd. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 360.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit betreffen 10% van de bouwleges die zijn gefactureerd, maar waarvoor (1) de vorderingen nog niet zijn voldaan omdat de bezwaar/beroepsprocedures nog lopende zijn en (2) oninbare vorderingen, bijvoorbeeld als gevolg van failliet verklaarde debiteuren. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Beheersmaatregelen zijn niet mogelijk. De legesverordening vereist dat de gemeente leges in rekening brengt voor het in behandeling nemen van een aanvraag omgevingsvergunning. Na facturatie staat nog altijd de mogelijkheid open tot bezwaar/beroep. Gezien de doorlooptijd van deze procedures komt het voor dat deze over jaarschijven heen gaan. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 90.000 |
43. Vertraging project Herinrichting woonwagenlocaties
Toelichting risico: | |
Als gevolg van de lange doorlooptijd van met name het deelproject Kaldenkerkerweg en onvoorziene kosten zijn de geraamde investeringen hoger dan oorspronkelijke voorzien. Via de Vorap 2020 is het krediet opgehoogd van € 3.770.000 naar € 4.520.000. De hogere kosten worden in principe gedekt door verwachte inkomsten uit verkoop en verhuur. Omdat hierover nog definitieve afspraken met afnemers gemaakt dienen te worden is sprake van een risico. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 345.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Geraamde verkoopwaarde locatie | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Voordat onomkeerbare investeringen worden gedaan in het project Kaldenkerkerweg wordt gestreefd naar meer duidelijkheid over de afname van de standplaatsen en woonwagens. Het kans op optreden van het risico wordt hierdoor beperkt | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 86.250 |
44. Gevolgen klimaatverandering voor maatschappij en samenleving in Venlo
Toelichting risico: | |
Zomerse temperaturen van 25 graden of hoger komen gemiddeld 20 tot 40 dagen per jaar voor, de meeste in het zuidoosten en dus ook raakt dit Venlo . Dit incidenttype veroorzaakt veel economische en natuurschade vanwege extreme droogte. Daarnaast kunnen er ook doden vallen onder risicogroepen (ouderen en de minderzelfredzamen). Als gevolg van klimaatverandering lijkt Venlo ook meer te maken te krijgen met langere, aaneengesloten, perioden van extreme droogte. Dit brengt ook weer nieuwe risico’s met zich mee zoals vergroting van de kans op natuurbranden (de Peel, Meinweg en op kleinere schaal ook in Venlo) en terugval in winning van drinkwater. Er woeden regelmatig (zware) stormen/windhozen door de provincie welke zorgen voor fysieke schade. In mei 2018 heeft er een tornado vlak over de grens bij Venlo in Viersen plaatsgevonden die grote schade heeft aangericht. Het gaat bij dit incidenttype ook om onbereikbaarheid van o.a. ziekenhuizen en andere vitale objecten. Door klimaatverandering neemt de kans toe op het voorkomen van extreme neerslag buien (clusterbuien). Deze korte intensieve buien kunnen binnen enkele uren tijd, wateroverlast en modderstromen tot gevolg hebben. In Venlo is in 2021 als gevolg van wateroverlast een cruciale voorziening ( ziekenhuis) geëvacueerd. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 700.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
O.b.v. inschatting van de te verwachte kosten in 2023. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Over de negatieve gevolgen van klimaatverandering en het aanpassen van samenleving aan de klimaatverandering worden beheersmaatregelen genomen vanuit de programmalijn klimaatadaptatie. Dit richt zicht op de risico’s op gebied van hitte, wateroverlast, biodiversiteit en droogte. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 350.000 |
45. Grondstoffenschaarste en duurzaamheidsopgave
Toelichting risico: | |
In 2022 is de grondstoffenschaarste prominent in beeld gekomen voor producenten en consumenten. Tot daarvoor was het vooral het domein van beleidsmakers in de circulaire economie. In 2022 is merkbaar geworden dat dit verstrekkende gevolgen heeft voor de economie , maatschappij en samenleving . Producten kunnen niet meer worden geleverd, worden veel later geleverd of er is sprake van forse prijsverhogingen. Mineralen, metalen en fossiele grondstoffen zijn wereldwijd slechts beperkt beschikbaar en kunnen niet worden vernieuwd. Een groeiende wereldwijde vraag en een groeiende wereldbevolking leidt tot een tekort aan natuurlijke grondstoffen. De vraag naar warmtepompen is groter dan het beschikbare aanbod, de levering van elektrische auto’s wordt vertraagd, langere levertijden van zonnepanelen. Ook het tekort aan technische vakmensen om het installatiewerk te verrichten legt spanning op de transitie en vormt een reëel risico in het behalen van de opgave. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
O.b.v. inschatting van de te verwachte kosten in 2023. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De beheersmaatregelen zijn vooral op nationaal en mondiaal niveau gewenst. In Venlo zijn de belangrijkste beheersmaatregelen opgenomen in de programmalijn circulaire economie. Op Venlose schaal betreffen het onderzoek naar de beschikbaarheid van bestaande grondstoffen (onderzoek grondstoffenbank), de pilot circulair ambachtscentrum, het nieuwe grondstoffenbeleid, circulair bouwen, collectieve inkoop duurzaamheidsmaatregelen (isolatie, warmtepompen) en de verdere professionalisering, verbreding en opschaling van het duurzaamheidsloket de belangrijkste beheersmaatregelen. Ook zijn samenwerkingsverbanden met onderwijsinstellingen en arbeidsmarktbeleid belangrijke beheersmaatregelen om de effecten van het risico te dempen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 125.000 |
46. Rente
Toelichting risico: | |
Als gevolg van de aanhoudende hoge inflatie is de rente in de loop van het eerste halfjaar van 2022 fors gestegen. Waar begin 2022 voor een 10-jaarslening met gelijke aflossingen nog een indicatie gold van 0,43% staat die nu (peildatum 31-08-2022, bron: BNG Bank) op 2,49%. In onze begroting 2022-2025 was voor nieuw aan te trekken financieringen rekening gehouden met 2,00%. In de huidige begroting houden wij rekening met 3,00% voor langlopende financieringen. De rente is op dit moment nog steeds volatiel. Daarom wordt rekening gehouden met een risico op een verdere stijging van de rente naar 4,00%. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 300.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Een procent verhoging van de rente van 3,00% naar 4,00% zou cumulatief leiden tot € 300.000 meer structurele rentelasten. In het weerstandsvermogen wordt eenmalig rekening gehouden met dit bedrag. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De rente is niet beïnvloedbaar. Leningen worden pas aangetrokken op het moment dat ze echt nodig zijn op basis van concrete plannen en begrotingen. Leningen aantrekken vooruitlopend op de daadwerkelijke financieringsbehoefte en anticiperend op rentestijgingen wordt gezien als speculatie en past niet binnen het beleid. Een eventuele stijging zal moeten worden geaccepteerd. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 150.000 |
47. Gladheidsbestrijding
Toelichting risico: | |
In de begroting wordt rekening met een gemiddeld weertype om te berekenen wat de kosten zijn voor gladheidbestrijding. Het weer is niet te voorspellen. Zowel het aantal keren uitrukken als de intensiteit van het uitrukken heeft invloed op de kosten. De variabele kosten zijn met name zout en uren (zowel intern als extern). | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 400.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Kosten voor gladheidbestrijding zijn begroot op € 90.000. In 2011 (strenge winter) waren de uitgaven ruim € 500.000. Derhalve is het risico ca. € 400.000 | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Geen | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 40.000 |
48. Extra uitgaven als gevolg van het niet voldoen aan de wettelijke norm
Toelichting risico: | |
Extra uitgaven als gevolg van het niet voldoen aan de wettelijke norm. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 250.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Om wel alles volgens de wettelijke normen te toetsen en te controleren is 3 fte aan extra capaciteit nodig. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Meer financiële flexibiliteit nodig om de wettelijke taken op een verantwoord niveau uit te kunnen voeren. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 25.000 |
49. Calamiteiten
Toelichting risico: | |
Het betreft calamiteiten risico's die betreffen illegale stortingen, storm en hoogwater. Het zijn externe factoren waarop geen invloed is. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het betreft een schatting op basis van voorgaande jaren | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Geen | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 20.000 |
50. Begeleiding WMO
Toelichting risico: | |
De exacte financiële gevolgen op de begroting 2023 voor de producten begeleiding van het project Sturing en Inkoop (gestart 2022) zijn op het moment van opstellen van de begroting 2023 nog niet duidelijk. Dit komt door de veranderingen per 2022 in de wijze van indiceren, de omslag van producten naar segmenten en de gewijzigde bekostiging/afrekenmethode. Dit bemoeilijkt een realistische raming van de kosten 2023. Omdat de overgang van cliënten van "oude" producten naar de nieuwe segmenten gedurende geheel 2022 plaatsvindt is daarmee de impact nu onvoldoende bekend. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 450.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Met de huidige data van cliënten en verschillende tarieven per segment, is een inschatting gemaakt, die uitkomt op € 450.000. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Door in 2022 maandelijks te monitoren proberen we een zo realistisch mogelijke prognose voor 2023 te bepalen. We sturen op de gemaakte afspraken en samen met contractmanagement vindt waar nodig bijstelling plaats. Financiële afwijkingen nemen we mee in de reguliere PenC cyclus. Om financiële risico's te beperken is in de eerste contractjaren de mogelijkheid om aanpassingen in de contracten door te kunnen voeren. Hiervoor zijn regionaal afspraken gemaakt en deze worden gemonitord. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 225.000 |
51. Effecten hoge gasprijzen en beschikbaarheid aardgas
Toelichting risico: | |
De leveringszekerheid van gas en de hoge gasprijzen zorgen voor verstoringen van de economie en maatschappij in Venlo. Door de hoge gasprijs komen veel Venlonaren in de problemen met betalen van de energierekeningen hebben minder toegang tot mobiliteit (prijzen van autobrandstoffen) of worden geconfronteerd met hogere uitgaven van producten en diensten. Gelet op de sociale structuur van Venlo is het effect groter dan gemiddeld. Ook specifieke economische sectoren in Venlo worden stevig geraakt bij continuering van hoge gasprijzen. De logistiek, de maakindustrie, de aluminium industrie en de glastuinbouw. De kernsectoren van de Venlose industrie ondervinden direct hinder van een hoge gasprijs en zullen hierdoor hun activiteiten moeten beperken of staken met effecten voor de lokale economie en werkgelegenheid. Het is geen vanzelfsprekendheid dat de kosten van hoge energieprijzen kunnen worden doorgerekend. De afhankelijkheid van import van gas en beschikbaarheid is in Nederland groter en recente besluiten tot het staken van levering van aardgas raakt ook de Venlose economie. Recent is fase 1 van het bescherm en herstelplan gas in werking getreden (vroegtijdige waarschuwing). Daarna volgen maatregelen die vooral de niet-beschermde afnemers raken, waaronder de glastuinbouw en industrie in Venlo . Bedrijven in Venlo kunnen gedwongen om over te schakelen op een andere brandstof. Ook kunnen ze worden afgesloten van het gasnetwerk. Deze maatregelen zijn vergaande effecten op de glastuinbouw en industrie in Venlo en kunnen hun raken in het voortbestaan waarbij in verder vervolg ook effecten optreden naar werkgelegenheid , voorzieningen en inkomen in Venlo. De levering van gas aan woningbouw en cruciale voorzieningen zoals ziekenhuis is in het bescherm en herstelplan gas veilig gesteld (beschermde afnemers). De gasprijs werkt ook door in de financiële uitgaven van de gemeente Venlo in zijn algemeen. Zowel het resultaat als ook de samenhangende kosten van activiteiten uit de raadsprogramma’s kunnen van een structureel hogere gasprijs hinder van ondervinden. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 400.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
O.b.v. inschatting van de te verwachte kosten in 2023. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De negatieve gevolgen van een langdurig hoge gasprijs wordt tegen gegaan door een actief energiearmoede beleid. Hierbij verstrekt Venlo inkomensondersteuning en biedt ook maatregelen en faciliteiten voor een structurele verlaging van energiekosten (energiearmoede). De beheersmaatregelen richten zich vooral op een versnelde verduurzaming van gebouwde omgeving, industrie, land- en tuinbouw, energie en mobiliteit. Naast maatregelen en voorzieningen is een beheersmaatregel ook het actief doorvoeren van besparingen van energie. In het verlengde hiervan zijn beheersmaatregelen zoals het actief voorlichten , het geven van advies en het ontzorgen van de sectoren voor een versneld verduurzaming (duurzaamheidsloket). Ook is een versnelde verduurzaming van gemeentelijk een maatschappelijk vastgoed , het inventariseren van de effecten van de gasprijs op de programma’s en projecten en hierop beheersmaatregelen nemen (verduurzamen, energie besparen etc.) is eveneens noodzakelijk | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 300.000 |
52. Lagere inkomsten leges Omgevingsvergunning door minder bouwinitiatieven
Toelichting risico: | |
Op dit moment (medio 2022) is er sprake van sterk stijgende bouwkosten. Dit speelt naar verwachting ook nog in 2023 en houdt verband met een hoge inflatie ten gevolge van hoge energieprijzen en schaarste aan bouwmaterialen. Dit maakt dat er een reëel risico bestaat dat er significant minder aanvragen om omgevingsvergunningen binnenkomen en dus ook kunnen worden vergund. Dit zorgt dan weer voor lagere legesinkomsten Omgevingsvergunningen. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 360.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Genoemde hoogte van de financiële impact is ongeveer 10% van totaal verwachte opbrengsten uit legesverordening Hoofdstuk 2: Dienstverlening en besluiten in het kader van de Omgevingswet. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Beheersmaatregelen: zijn niet mogelijk. De legesverordening vereist dat de gemeente leges in rekening brengt voor het in behandeling nemen van een aanvraag omgevingsvergunning. Het aantal aanvragen en de grootte van die bouwinitiatieven is niet te beheersen. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 90.000 |
53. Beschermd wonen
Toelichting risico: | |
De invoering van het woonplaatsbeginsel en het daarmee samenhangende invoering van het objectieve verdeelmodel van beschermd wonen is wederom uitgesteld. Het is nog onduidelijk wanneer de invoering van zowel het woonplaatsbeginsel als het objectieve verdeelmodel gaat plaatsvinden. Met name met de invoering van het objectieve verdeelmodel gaat een risico gepaard. De maatstaven op basis waarvan de middelen voor BW worden verdeeld aan de verschillende regio's en gemeenten veranderd hiermee. Het Rijk heeft in een eerder stadium laten doorrekenen wat het nieuwe verdeelmodel voor iedere (centrum)gemeente en regio betekent. Hiervan zijn voorlopige uitkomsten bekend, op basis daarvan zijn een aantal herverdeeleffecten te verwachten. Het is echter de vraag in hoeverre uitstel van het verdeelmodel nog een aanpassing oplevert in het verdeelmodel en de voorlopige uitkomsten. Deze zijn nog niet geactualiseerd, het is dus nog onduidelijk wat dit financieel betekent voor de regio Noord- en Midden-Limburg en voor Venlo. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 284.700 |
Onderbouwing financiële impact: | |
We doen een aanname dat we vanuit het Rijk gekort worden met € 1.000.000 op regionaal niveau, dus Noord- en Midden-Limburg. Op basis van de huidige financiële afspraken waarin Venlo een aandeel heeft van 28,47% in het verdeelmodel, betekent dat voor Venlo een bedrag van € 284.700 voor 2023. Na aanpassing van de verdeelsleutel in 2024 kan dit aandeel hoger of lager worden de komende jaren, ook dat is nog onduidelijk. De kans is groter dat het Venloose aandeel lager wordt, waardoor de financiële impact voor de begroting van Venlo van eventuele herverdeeleffecten ook lager wordt. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
We volgen de ontwikkelingen vanuit het Rijk op de voet. Verder voeren we hierover ook regionaal het gesprek, omdat een vermindering van inkomsten direct invloed heeft op de regionale inkomsten en de hoogte van het saldo waarmee Venlo de lokale lasten van BW en MO moet financieren. | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 142.350 |
54. Dotatie voorziening APPA
Toelichting risico: | |
Risico dat de huidige omvang van de beschikbare dekking voor wettelijk verplichte uitkeringen aan voormalig wethouders en nabestaanden (APPA), onvoldoende toereikend zal zijn om aan de verplichtingen in 2023 en nog onzekere toekomstige verplichtingen te voldoen. Het betreft (nabestaanden) pensioen- en wachtgelduitkeringen. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 264.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het totale risico is onder te verdelen in een risico in relatie tot personele wijzigingen ( bijv. toetreden, aftreden wethouders, overlijden, neveninkomsten), wettelijke wijzigingen (gehanteerde rekenregels pensioen, sterftetabel, AOW leeftijd) en een risico op rente schommelingen. Dat maakt een financiële vertaling naar het risico complex. De impact is gesplitst in risico wachtgeld instroom (€ 114.000) en risico pensioenvoorziening (€ 150.000). | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Het totale risico is onder te verdelen in een risico in relatie tot personele wijzigingen ( bijv. toetreden, aftreden wethouders, overlijden, neveninkomsten), wettelijke wijzigingen ( gehanteerde rekenregels pensioen, sterftetabel, AOW leeftijd) en een risico op rente schommelingen. Het rente risico is reeds afgedekt door middel van een egalisatiereserve. Beheersmaatregelen voor de overige risico's (met uitzondering van de rente) zijn het structureel begroten van de pensioen aangroei en begeleiding naar en sturen op een andere betaalde functie voor oud wethouders met een wachtgelduitkering. Met betrekking tot APPA pensioenverplichting is Venlo afhankelijk van de extern opgestelde actuariële berekeningen waarin een aantal factoren die leiden tot een extra stortingen in de voorziening niet beïnvloedbaar zijn (o.a. gehanteerde sterftetabel, AOW leeftijd). | |
Benodigde weerstandscapaciteit: | € 66.000 |