Sterke lobby/ belangenbehartiging
Public affairs of belangenbehartiging vindt plaats op verschillende niveaus: provinciaal, landelijk, Europees, en in Nordrhein-Westfalen en in afstemming met veel verschillende partners. Venlo werkt samen met partners aan actuele thema’s, zoals hoogwaterveiligheid, brede welvaart, een circulaire economie, majeure infrastructuur en grensoverschrijdende samenwerking. Deze thema’s zijn in 2022 bestuurlijk vastgelegd in een Limburgse lobbyagenda waarvan we de implementatie gezamenlijk ter hand nemen. Deze lobbyagenda ontwikkelt zich telkens en stemmen we af op de actualiteit en onze prioriteiten. In aanvulling op deze Limburgse lobbyagenda waar Venlo tezamen met andere gemeente in Limburg actief op stuurt, werkt Venlo ook aan een Venlose lobbyagenda. De public affairs- en lobbyactiviteiten richten zich op de thema’s die aansluiten bij de Venlose ambities, die kansrijk zijn en waarvoor we coalities kunnen aangaan met andere overheden.
Verankering derde geldstromen als financiële strategie
Kijkend naar de Rijksbijdragen voor gemeenten dan valt het op dat de structurele bijdrage afneemt (afgezet tegen de taken en ambities), terwijl de beschikbaarheid van incidentele (rijks)middelen en Europese middelen toenemen.
Voor 2023 wordt verkend in hoeverre gebruik gemaakt kan worden van nationale en Europese regelingen en bijbehorende financiële kaders. Mogelijkheden zijn er voor EFRO-middelen via Op Zuid en Interreg Nederland-Duitsland. Interreg Vlaanderen-Nederland kan ook kansen bieden. Het thematische-en inmiddels bekende fonds Connecting Europe Facilities (CEF) blijft ook weer in 2023 onverminderd interessant vanwege de infrastructurele en logistieke uitdagingen van Venlo. Tot slot blijkt dat er steeds meer SPUK-middelen vanuit het Rijk beschikbaar komen waarmee een extra financiële impuls gegeven kan worden aan acute uitdagingen. Het is zaak dat Venlo de kansen inventariseert voor deze Europese en nationale subsidieregelingen om van daaruit eigen ambities en doelstellingen te realiseren. De verankering van subsidies als financiële strategie blijft onze aandacht houden.
Citybranding
In 2022 zijn de voorbereidingen getroffen voor citybranding waarmee in 2023 kan worden gestart. In de eerste fase zal het vooral gaan om het bouwen van een 'brand' (het merk Venlo; wat wil je uitstralen als stad). Citybranding is een meerjarig traject, wat betekent dat de eerste uitrol van citybranding kan starten in 2023, maar er tegelijkertijd gewerkt dient te worden aan een meerjarig plan waarbij inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners van Venlo betrokken dienen te worden. Het vertrekpunt is dat Venlo de afgelopen jaren een grote maatschappelijke en economische ontwikkeling heeft doorgemaakt en inmiddels een stevige positie in de regio inneemt. Ons doel is om te komen tot een breed gedragen visie over waar Venlo voor staat en waar niet alleen gemeente, maar vooral ook inwoners, bedrijven en partners zich in kunnen herkennen. Hun enthousiasme en ambassadeurschap zal ertoe leiden dat Venlo (nog) beter op de kaart komt te staan. Dat is goed voor de ontwikkeling van Venlo en vormt de basis voor onze externe profilering (beurzen, acquisitie, public affairs etc.).