De maatschappij verandert in snel tempo steeds meer in een informatie- en netwerksamenleving. Nieuwe wetgeving is steeds meer gericht op het versnellen en bevorderen van de digitalisering van overheidsdiensten. Hiermee veranderen ook de verwachtingen van onze inwoners ten aanzien van de kwaliteit en snelheid van de gemeentelijke dienstverlening. Maar dat niet alleen. Inwoners verwachten veel van de gemeente, maar ook andersom! Zo is het belangrijk dat inwoners zelf initiatief nemen, collectiviteit organiseren en draagvlak verwerven. Het is belangrijk dat inwoners zich verantwoordelijk voelen én kunnen zijn voor hun eigen leefomgeving. En problemen die zich voordoen in hun dorp, wijk of buurt gezamenlijk weten op te lossen. Kortom burgerbetrokkenheid .
Niet het stadskantoor, maar de wijk is het middelpunt van Venlo. Dicht bij de mensen en meer in overleg met onze inwoners, samen met onze dorps- en wijkraden. Daarmee bouwen we aan een breed palet aan initiatieven op het gebied van leefbaarheid, verkeer, duurzaamheid, openbare ruimte en groen in alle wijken en dorpen die Venlo rijk is. Het wijkgericht samenwerken krijgt steeds meer ruimte!
Als gemeente staan we voor de opgave om voor al onze (meer dan 400) producten en diensten de klantinteracties zo eenvoudig en prettig mogelijk te laten verlopen. Daarvoor is niet langer toereikend dat we onze dienstverleningskanalen afzonderlijk goed inrichten en managen: de balies, telefoon, website, post en e-mail, webchat en apps. Voor een soepele dienstverlening is ook nodig dat we het samenspel van deze kanalen organiseren. Door deze kanalen bij elkaar te brengen, slimmer in te richten en goed op elkaar af te stemmen, kunnen we betere, naadloze, inclusieve klantinteracties realiseren. Een ' omnichannel '-aanpak die voorziet in gemak, persoonlijke benadering en vertrouwen in de dienstverlening, en waar gestuurd wordt op klantgemak.
We hanteren daarbij de volgende uitgangspunten:
- Iedereen vindt zijn weg bij de gemeente Venlo; niemand wordt of voelt zich buitengesloten;
- Dienstverlening verloopt snel en eenvoudig, ongeacht product of kanaal;
- De organisatie is in staat actief te sturen op de kwaliteit van dienstverlening.