2. Leefbaar Venlo

Bereikbaarheid

In november 2021 is het ambitiedocument Parkeren door de raad vastgesteld. Het ambitiedocument wordt verder vertaald in concrete maatregelen op stadsdeelniveau. Ook hier staat een participatieve bottom-up aanpak voorop en wordt samengewerkt met 'parkeerpanels' in de verschillende stadsdelen. Ten behoeve van een infrastructuur voor elektrische auto's worden specifieke en herkenbare parkeerplaatsen aangelegd met een groene belijning. Een van de noodzakelijke maatregelen om beter inzicht te krijgen in het parkeergedrag en de effecten van mogelijke maatregelen te kunnen beoordelen is het uitvoeren van structureel onderzoek, in de vorm van parkeerdrukmeting. Daarnaast worden de regelingen en (registratie)systemen voor Parkeren Op Eigen Terrein, parkeervergunningen en parkeerverwijzing gemoderniseerd. Bezoekersparkeren wordt steeds verder gedigitaliseerd en onderzocht wordt of ook de parkeerhandhaving door middel van digitale scansystemen kan worden verbeterd. Alle parkeergerelateerde regelingen en systemen worden (financieel) ondergebracht in een sluitende parkeerbegroting.
Naast het parkeren voor gemotoriseerd verkeer worden ook twee fietsonderzoeken uitgevoerd. Het betreft een vervolgonderzoek naar een bewaakte fietsenstalling en een (kwantitatief en kwalitatief) onderzoek naar fietsparkeren in Venlo centrum.
De dynamische afsluiters (pollers) in het centrum van de gemeente Venlo zijn een belangrijk instrument om de veiligheid en leefbaarheid van onze binnenstad te kunnen waarborgen. Na ruim 10 jaar zijn deze toe aan groot onderhoud. Bij dit eenmalige groot onderhoud worden een aantal cruciale onderdelen (o.a. signalering en aansturing) vervangen en worden de kasten voorzien van een nieuwe verflaag. Hiermee kunnen deze installaties weer circa 10 jaar mee.
In 2023 vindt de planvoorbereiding voor de herinrichting van de openbare ruimte van de Antoniuslaan in Blerick en de verbetering van de ontsluiting van de wijk Maasveld plaats, uitvoering volgt in 2024 respectievelijk 2025. Vanuit Ontwikkelend beheer worden in 2023 de Straelseweg/ Gasthuiskampstraat/ Craneveldstraat en de Diependijkstraat fase 2/ Olmenstraat/ Lijsterbesstraat in Blerick (passend binnen de gebiedsontwikkeling Vastenavondkamp) in uitvoering gebracht.
Om de verkeersveiligheid en doorstroming in Venlo te kunnen garanderen dienen de verkeerslichten vervangen te worden bij einde levensduur. Hiertoe is een vervangingscyclus opgesteld en wordt jaarlijks een krediet aangevraagd. Bij vervangingen wordt tevens gekeken of het mogelijk is om beleidsdoelstellingen zoals verkeersveiligheid, fiets en parkeren te kunnen realiseren.

Deze pagina is gebouwd op 11/24/2022 11:22:57 met de export van 11/24/2022 10:58:31