Bereikbaarheid

Wat mag het kosten?

Middelen per Programmalijn inclusief mutaties reserves

Baten / Lasten

2023

2024

2025

2026

Bereikbaarheid

Baten

2.745

2.745

2.745

2.745

Lasten

2.030

2.203

2.279

2.107

Totaal saldo Programmalijn

715

541

465

637

Begrotingsvoorstellen 2023-2026
Programmalijn Bereikbaarheid

2023

2024

2025

2026

Wijziging parkeerexploitatie

-829

-789

-789

-789

Groot onderhoud flexibele afsluiters

-61

-59

-163

Overige voorstellen < € 0,1 miljoen

-50

Totaal programmalijn Bereikbaarheid

-939

-847

-951

-789

Wijziging parkeerexploitatie

2023

2024

2025

2026

-829

-789

-789

-789

Al een aantal jaren blijken de geraamde parkeeropbrengsten hoger dan de daadwerkelijke inkomsten. De belangrijkste oorzaak hiervan zit in de afname en verschuiving van het areaal van (tijdelijke) straatparkeerplekken en terreinen (in beheer en exploitatie van gemeente Venlo) naar de parkeergarages (beheer en exploitatie van Q-Park). In dit voorstel zijn de begrote parkeerinkomsten voor de komende jaren aangepast aan deze al uitgevoerde wijzigingen van het areaal. Daarnaast is er ook kritisch naar de kosten gekeken en zijn er een aantal kosten reducerende maatregelen doorgevoerd (minder personeelsinzet, minder materiële kosten en extra inkomsten agv bijdragen Q-Park in parkeerverwijssysteem). Om beter inzicht te krijgen in het parkeergedrag en de effecten van mogelijke maatregelen te kunnen beoordelen wordt structureel onderzoek gedaan (parkeerdrukmeting, POET-onderzoek/registratie, wayfinding parkeren en kwaliteit parkeerdienstverlening). Naast het parkeren voor gemotoriseerd verkeer zijn in dit begrotingsvoorstel ook twee fietsonderzoeken opgenomen; vervolgonderzoek bewaakte fietsenstalling en (kwantitatief en kwalitatief) onderzoek naar fietsparkeren in Venlo centrum.

Groot onderhoud flexibele afsluiters

2023

2024

2025

2026

-61

-59

-163

De dynamische afsluiters (pollers) in het centrum van de gemeente Venlo zijn een belangrijk instrument om de veiligheid en leefbaarheid van onze binnenstad te kunnen waarborgen. Na ruim 10 jaar zijn deze toe aan groot onderhoud. Bij dit eenmalige groot onderhoud worden een aantal cruciale onderdelen (o.a. signalering en aansturing) vervangen en worden de kasten voorzien van een nieuwe verflaag. Hiermee kunnen deze installaties weer ongeveer 10 jaar mee. Deze eenmalige kosten zijn niet voorzien in het reguliere onderhoudsbudget.

Deze pagina is gebouwd op 11/24/2022 11:22:57 met de export van 11/24/2022 10:58:31