Onderwijshuisvesting
De gemeente Venlo is wettelijk verantwoordelijk voor voldoende en adequate onderwijshuisvesting voor het primair- en het voortgezet onderwijs. Het Onderwijshuisvestingsplan gemeente Venlo 2018-2038 is gebaseerd op de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor onderwijshuisvesting van de gemeente Venlo en de Venlose schoolbesturen. Dit plan kent een voortschrijdend investeringsschema met een horizon van 4 jaar dat periodiek wordt verlengd. Primair wordt gekozen voor levensduurverlengende renovaties van schoolgebouwen. In 2022 heeft een eerste actualisatie van het Onderwijshuisvestingsplan plaatsgevonden (inclusief een herschikking van bestaande kredieten) en in de eerste helft van 2023 zal een nadere uitwerking plaatsvinden en (aangepaste) voorstellen zullen worden opgenomen in de begroting van 2024.
In 2023 wordt gestart met de levensduurverlengende renovaties van basisschool De Toermalijn en Basisschool Groeneveld. Beide scholen worden ingericht als integraal kindcentrum. Daarnaast worden de volgende projecten in 2023 uitgevoerd:
- Basisschool De Springbeek: onderzoeken van de mogelijkheden voor een multifunctionele accommodatie met een verbinding met het nabijgelegen sportpark;
- Rudolf Steinerschool, speciaal (voortgezet) onderwijs de Wijnberg en speciaal onderwijs de Taalbrug: afronding van de renovatie die in 2022 is gestart;
- Praktijkschool de Velddijk en voortgezet speciaal onderwijsschool de Velddijk: planvorming voor renovatie c.q. nieuwbouw.
De onderwijshuisvesting voor het voortgezet onderwijs is doorgedecentraliseerd naar het schoolbestuur van Onderwijsgemeenschap Venlo en Omstreken (OGVO). OGVO staat de komende jaren voor een aanzienlijke vervangingsopgave (qua omvang in m² en qua kwaliteit) en een opgave om het vastgoed te verduurzamen. In 2023 wordt gestart met de planvorming van de nieuwbouw van het seniorcollege Blariacum. De zogenoemde internationale schakelklas wordt in 2023 qua huisvesting onderdeel van het Valuascollege.
Het faciliteren van bewegingsonderwijs is een specifiek onderdeel van onze verantwoordelijkheid op het gebied van onderwijshuisvesting. Hier ligt een directe en belangrijke verbinding met de programmalijn Gezond en vitaal. In verband met de fusie tussen de basisscholen Taal&Lent en Groeneveld zullen wij onderzoek doen naar een passende faciliteit voor bewegingsonderwijs voor deze gefuseerde school in Venlo-Oost.
Onderwijsachterstandenbeleid / gelijke kansen (2 tot 12 jaar)
Wij hebben de wettelijke taak om onderwijsachterstanden te voorkomen en te bestrijden bij kinderen vanaf 2 jaar tot het verlaten van het primair onderwijs. Hiervoor ontvangen wij geoormerkte financiële middelen.
In 2023 wordt het beleidskader gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOAB) 2023-2026 concreet uitgewerkt. Het beleid is een voortzetting van de bestaande aanpak.
In 2022 zijn jonge statushouders en Oekraïense jongeren ingestroomd in de (internationale) schakelklassen. De huidige capaciteit binnen het primair onderwijs lijkt voor schooljaar 2022-2023 voldoende. De capaciteit binnen het voortgezet onderwijs is in 2023 een aandachtspunt. De inzet is dat de jongeren de Nederlandse taal voldoende gaan beheersen om te kunnen deelnemen aan het Nederlandse (beroeps-)onderwijs.
Programma Gelijke Kansen door duurzame samenwerking
In 2022 hebben de besturen van primair- , speciaal- en voortgezet onderwijs en de gemeente Venlo afgesproken dat dit programma wordt voortgezet. Ook kinderopvangorganisaties hebben zich bij het programma aangesloten. Samen zijn wij verantwoordelijk voor een kwalitatief goed onderwijsaanbod en een passende schoolloopbaan voor elk kind van 0-20 jaar. In 2022 is het programma uitgebreid met het convenant ‘Gelijke kansen, zorg & veiligheid’. Ieder kind heeft recht op gelijke ontwikkelingskansen, ongeacht waar zijn of haar wieg staat of heeft gestaan. We onderscheiden hierbij 4 kernthema’s: taal, gezondheid, leefbaarheid en onderwijsachterstanden. In 2023 werken wij met een groeiend aantal partners verder aan het creëren van gelijke kansen voor ieder kind. De gemeente Venlo en de Venlose schoolbesturen zijn toegelaten tot het voorloperstraject Rijke Schooldag.
Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
De corona crisis heeft impact gehad op de leefstijl, het mentaal welbevinden en de schoolresultaten van kinderen en jongeren. In 2023 zetten wij in samenspraak met de Venlose schoolbesturen de uitvoering voort van de subsidieregeling die in 2022 is opgesteld. De middelen kunnen door de scholen worden aangevraagd middels een subsidieregeling bij de gemeente Venlo en worden ingezet voor activiteiten in het kader van een zomerprogramma, huiswerkbegeleiding, thuiszittersaanpak, ondersteuning en zorg in en om school en extra (onderwijs)aanbod voor kleuters.
Passend onderwijs
Wij willen samen met de samenwerkingsverbanden passend onderwijs Primair Onderwijs en Voortgezet Onderwijs komen tot een zodanig gedifferentieerd onderwijsaanbod dat ieder kind zich zoveel als mogelijk in een thuisnabije omgeving optimaal kan ontwikkelen. Alle kinderen en jongeren hebben recht op passend onderwijs, passende zorg en een passende opvoeding om goed voorbereid te zijn op een plek in de maatschappij. Lichte/extra ondersteuning heeft de voorkeur boven doorverwijzen naar het speciaal onderwijs en/of doorverwijzen naar specialistische jeugdhulp. In 2023 wordt gewerkt aan de totstandkoming van onderwijs-zorgarrangementen middels het leggen van verbindingen tussen het regionale jeugdplan en het ondersteuningsplan van de beide samenwerkingsverbanden mede opgesteld door de schoolbesturen.
Leerlingenvervoer
Om de toegankelijkheid van het onderwijs te waarborgen zijn gemeenten verplicht om financiële ondersteuning te bieden voor passende vervoersvoorzieningen van woning naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school. Wij zetten, in nauwe samenwerking met ouders en scholen, nog intensiever in op het bevorderen van de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van leerlingen met een vervoersvoorziening.
Programma Aanpak voortijdig schoolverlaters (VSV) 2020-2024
In dit programma werken gemeenten en onderwijsbesturen in Noord- en Midden- Limburg intensief samen. Onze gezamenlijke doelstelling is dat kinderen op school zitten, aan het werk zijn of dat jongeren bezig zijn met het doorlopen van een route richting onderwijs of (passend) werk. Uiteindelijk streven we ernaar dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie behalen. Maar niet voor alle jongeren is een startkwalificatie haalbaar. In 2023 zetten wij verder in op een sluitende aanpak voor jongeren in een kwetsbare positie. Ook starten we met het vertalen van de aankomende wetswijziging waarbij de RMC-leeftijd van 23 jaar wordt verhoogd naar 27 jaar. Hiervoor moeten wij een efficiënte aanpak en samenwerking (mogelijk zelfs integratie) met verschillende leefdomeinen organiseren. We willen voor de jongeren een stabiele basis realiseren op de leefdomeinen onderwijs, netwerk & vrije tijd, werk & inkomen, wonen en welzijn.
Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC)
Gemeenten zijn in het kader van het recht op onderwijs en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten verantwoordelijk voor het toezicht hierop. De Regionale Meld- en Coördinatiefunctie is erop gericht dat leerlingen het onderwijs verlaten met een startkwalificatie. Middels de RMC functie geven wij onder andere uitvoering aan de aanpak om voortijdig schoolverlaten te voorkomen.
Nieuwe Wet inburgering
De nieuwe Wet inburgering is in 2022 in werking getreden. Het aantal nieuwkomers dat het integrale inburgeringsprogramma volgt, neemt toe. Ook inburgeringsplichtige statushouders die onder de vorige wet vallen, volgen een aanvullend programma en alle deelnemers werken intensief aan het verhogen van hun zelfredzaamheid. Wij kiezen voor een integrale benadering waarin inburgering, de sociale basis en participatie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Volwasseneneducatie en aanpak laaggeletterdheid
Volwasseneneducatie gaat over het verbeteren van de basisvaardigheden taal, rekenen en digitale vaardigheden. Met het aanbod van volwasseneneducatie vergroten wij de zelfredzaamheid van onze inwoners. De gemeente Venlo is centrumgemeente voor de Wet Educatie Beroepsonderwijs. Sinds 2020 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de integrale aanpak van laaggeletterdheid. Vanaf 2025 komt de regie voor de integrale aanpak laaggeletterdheid volledig bij gemeenten te liggen.
Om deze regie en de aanpak vorm te geven is in zeven Noord-Limburgse gemeenten in 2022 een regionaal Beleidsprogramma Laaggeletterdheid 2022- 2025 vastgesteld inclusief een regionaal uitvoeringsprogramma.
In dit beleidsplan en uitvoeringsprogramma zijn gezamenlijke ambities en doelstellingen geformuleerd. In relatie tot dit regionale beleidsprogramma wordt in 2022 een lokaal uitvoeringsprogramma voor de gemeente Venlo opgesteld dat in 2023 qua uitvoering wordt opgestart. Belangrijkste aandachtspunten zijn het vinden van veel meer laaggeletterden (met name de moedertaal spreker) en het doorontwikkelen van passend aanbod. Gezien het hoge percentage laaggeletterden in de gemeente Venlo (>23%) zijn hiervoor extra middelen vrijgemaakt.