Beheerareaal:
Het beheerareaal wegen omvat hoofdwegen, wegen in wijken, fiets- en voetpaden, wegen buiten de bebouwde kom en onverharde wegen. Daarnaast valt het wegareaal te verdelen in verhardingssoort zoals in onderstaande tabel is weergegeven.
Een inventarisatie van het beheerareaal civiele objecten is begin 2023 afgerond. Naar verwachting zal het aantal geregistreerde objecten hierdoor in aantal verdubbelen.
Wegen in m2 | |
---|---|
Asfalt | 3.413.137 |
Elementen | 2.867.456 |
Onverhard | 447.194 |
Beton | 8.610 |
Onbekend | 12.277 |
Totalen | 6.748.674 |
Civiele objecten in stuks | |
---|---|
Brug | 110 |
Duiker | 30 |
Geluidswal | 1 |
Hekwerk | 30 |
Kademuur | 33 |
Muur | 83 |
Schanskorfconstructie | 26 |
Spoorwegovergang | 9 |
Trap | 178 |
Tunnel | 20 |
Vlonder/steiger | 11 |
Wildrooster | 8 |
Wildtunnel | 3 |
Drijvende steiger | 3 |
Jachthaven | 1 |
Golfbreker/steiger | 1 |
Meerpaal | 4 |
Duikers en oeverbeschoeiingen (niet geïnventariseerd) | 250 |
Totalen | 801 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau:
Het beoogde maatschappelijke resultaat is het beheren en in standhouden van een aantrekkelijke, hele en veilige leefomgeving. De kwaliteitsniveaus zijn in 2018 door uw raad vastgesteld in het Meerjaren-onderhoudsplan Civiele Objecten en Wegen 2023-2032.
Het minimale kwaliteitsniveau van de wegen in de gemeente Venlo is daarmee vastgesteld op kwaliteitsniveau C (sober). Het kwaliteitsniveau van alle Civiele Objecten is vastgesteld op het instandhoudingsniveau, met als enige uitzondering het kwaliteitsniveau van de tunnel onder het Koninginneplein in Venlo. Dat is vastgesteld op het welstandsniveau. Er is een nieuw beheerplan Mobiliteit en Wegen in de maak waarin een verdere specificatie van de onderhoudsniveaus naar gebiedskenmerken en mobiliteitsnetwerken. Naar verwachting zal dit beheerplan Q1 2023 ter vaststelling worden aangeboden aan uw gemeenteraad.
Actuele onderhoudstoestand:
Weginspecties vinden jaarlijks plaats. Het ene jaar is dat een kleine inspectie, het daaropvolgende jaar een grote weginspectie. In 2022 heeft een grote weginspectie plaatsgevonden. Op het moment van schrijven zijn de resultaten van deze weginspectie helaas nog niet bekend.
In de stadspeiling van 2021 wordt het onderhoud van straten, paden en trottoirs beoordeeld met een 5,9. Dit is beter dan het rapportcijfer van 2019 (5,7). Dit stijgende cijfer ondersteunt het beeld van de actuele (technische) onderhoudstoestand.
De inventarisatie en inspecties geven voor het grootste deel van de civiele objecten de actuele onderhoudsbehoefte. Hierbij wordt de landelijke norm NEN 2767 gehanteerd. Deze behoefte is vertaald in benodigd onderhoudsbudget om een start te maken met het borgen van een veilige onderhoudstoestand van de civiele objecten.
Zijn de onderhouds- en beheersplannen actueel:
Het Meerjaren-onderhoudsplan Civiele Objecten 2023-2032 is in 2022 vastgesteld en opgesteld op basis van de methode ‘risico gestuurd beheer’. In plaats van cyclisch onderhoud wordt bij deze methode pas onderhoud gepleegd als het nodig is. Landelijke ervaring leert dat dit voordeliger is en kapitaalsvernietiging voorkomt.
Het Meerjaren-onderhoudsplan Wegen 2018-2027 is opgesteld op basis van de landelijk erkende CROW-methodiek voor weginspecties.
Beide onderhoudsplannen zijn opgesteld overeenkomstig de beleidslijnen uit de ‘Nota reserves en voorzieningen’, september 2013. De meerjaren-onderhoudsplannen Civiele Objecten en Wegen worden vijfjaarlijks bijgesteld aan de hand van inspecties waarin de ontwikkeling van de onderhoudsbehoeftes en het benodigd onderhoudsbudget wordt opgenomen en aan uw raad wordt voorgelegd. In de ‘Meerjarenplan voorziening Groot Onderhoud Wegen’. Voor de jaren 2023-2027 wordt uiterlijk 2022 een nieuw meerjaren-onderhoudsplan opgesteld, naar verwachting wordt dit in januari 2023 ter vaststelling aan uw gemeenteraad aangeboden
Wat zijn de benodigde onderhoudsbudgetten (beïnvloedbaar):
De kosten verbonden aan het Meerjaren-onderhoudsplan Civiele Objecten 2023-2032 worden gedekt uit de hiervoor ingestelde voorziening ‘groot onderhoud Civiele Objecten’. Uitvoering van de noodzakelijke werkzaamheden op basis van de inspecties past binnen de door uw raad beschikbaar gestelde middelen. De kosten verbonden aan het Meerjaren-onderhoudsplan Wegen 2018-2027 worden gedekt uit de voorziening groot onderhoud wegen.
Planning en actiepunten voor 2023:
In 2022 is een nieuw beheerplan Mobiliteit en Wegen opgesteld waarin de ontwikkeling is ingezet naar een verdere integrale, adaptieve en duurzame wijze van beheer: Ontwikkelend beheer. De reeds ingezette wijze van integraal programmeren van onderhouds- en meer beleidsmatige opgaven in de openbare ruimte zal in 2023 zijn vervolg krijgen waarbij er ter voorbereiding op de programmabegroting 2024 gewerkt wordt aan een voorstel ontwikkelend beheer passend binnen de kaders. In 2023 zullen ook diverse contracten en overeenkomsten opnieuw worden aanbesteed (o.a. weginspecties en planmatig onderhoud wegen), hierbij zal het nieuwe beheerplan als kader fungeren voor de uitgangspunten van deze aanbestedingen. De onderhoudsplannen vormen de basis voor de uitvoering van klein en groot onderhoud in 2023.