Zelfredzaamheid

Wat mag het kosten?

Middelen per Programmalijn inclusief mutaties reserves

Baten / Lasten

2023

2024

2025

2026

Zelfredzaamheid

Baten

8.402

7.916

7.861

7.847

Lasten

132.850

133.185

132.737

131.918

Totaal saldo Programmalijn

-124.448

-125.268

-124.876

-124.071

Begrotingsvoorstellen 2023-2026
Programmalijn Zelfredzaamheid

2023

2024

2025

2026

Meerkosten opvang agv ontbreken duurzame opvanglocatie

-555

-325

Wachtlijsten Jeugd

-200

Pilot Wonen plus

-104

-104

Regionale begroting huiselijk geweld en kindermishandeling

8

8

-103

-103

WMO

100

100

100

100

Vervallen bijdrage bemoeizorg en preventie

120

120

120

120

Jeugd

150

150

150

150

Doordecentralisatie beschermd wonen en maatschappelijke opvang

3.196

1.202

1.346

1.490

Overige voorstellen < € 0,1 miljoen

77

77

77

77

Totaal programmalijn Zelfredzaamheid

2.791

1.228

1.691

1.835

Meerkosten opvang agv ontbreken duurzame opvanglocatie

2023

2024

2025

2026

-555

-325

De gemeente Venlo heeft geen geschikte locatie voor het opvangen van daklozen die nog niet in staat zijn om een traject, gericht op structurele uitstroom op te starten. Momenteel worden ze opgevangen in de noodopvang op de locatie Hogeweg. Dit pand kan vanwege de omvang, indeling en bestemming niet structureel in gebruik blijven. Conform coalitieakkoord wordt er uitgegaan van realisatie van een nieuwe locatie medio 2024. Zolang er nog geen nieuwe locatie is gerealiseerd zijn er meerkosten voor de uitvoering van het contract.
Deze meerkosten bedragen € 450.000 per jaar zolang het ontbreekt aan een structurele locatie voor maatschappelijke opvang. De meerkosten voor winteropvang bedragen € 105.000 per jaar.

Wachtlijsten Jeugd

2023

2024

2025

2026

-200

In de begroting is rekening gehouden met diverse initiatieven gericht op het aanpakken van wachtlijsten in de Jeugdzorg. Uit deze initiatieven komen in sommige gevallen vervolgstappen voort die extra investeringen vragen om de problemen rond de wachtlijsten duurzaam aan te pakken. Zo worden er met aanbieders gesprekken gevoerd hoe we jeugdhulpverleners kunnen behouden voor de sector. Met dit voorstel voor een vervolgbudget kan er worden doorgepakt op de ingezette aanpak.

Pilot Wonen plus

2023

2024

2025

2026

-104

-104

In Venlo hebben we te maken met een groep zorgwekkende zorgmijders die op verschillende leefgebieden complexe problemen hebben. Deze mensen beschikken niet over de juiste ‘woonvaardigheden’ en stellen zich vaak niet ‘begeleidbaar’ op. Vanwege hun problematiek zijn ze niet plaatsbaar binnen de reguliere voorzieningen van Beschermd Wonen. Daarnaast zijn er ook een aantal cliënten die tussen wal en schip vallen voor wat betreft de wettelijke kaders van waaruit ze gefinancierd worden. Door het ontbreken van passende huisvesting in combinatie met de juiste zorg en de langjarige problematische situatie waarin zij verkeren, is maatschappelijk herstel lastig te realiseren. Daarnaast zorgen deze kwetsbare inwoners veelvuldig voor overlast en blijven zij uitvallen en terugkeren in het reguliere zorg- en ondersteuningsaanbod omdat er geen passend aanbod is.
In navolging van een succesvolle pilot in de gemeente Weert is het doel passende huisvesting met 24/7 ondersteuning en toezicht te realiseren voor 15 cliënten en ook de lokale sociale basis te versterken. In totaal bedragen de kosten € 384.475 waarvan € 280.000 gedekt kan worden vanuit de lokale ambulantiseringsmiddelen. Het restant kan gedekt worden uit het batige saldo van Beschermd Wonen.

Regionale begroting huiselijk geweld en kindermishandeling

2023

2024

2025

2026

8

8

-103

-103

In dit begrotingsvoorstel wordt de regionale begroting van het thema Huiselijk geweld en kindermishandeling geactualiseerd.
Het saldo van deze begrotingswijziging van € 7.583 voordelig wordt veroorzaakt door administratief technische verwerking van de overhead.
Vanaf 2025 is er sprake van daling van inkomsten aangezien de functie van projectleiding komt te vervallen. In de begroting 2022 zijn deze uitgaven wel al afgeraamd maar de inkomsten per abuis niet. In dit voorstel worden ook de inkomsten nu afgeraamd en dit leidt per saldo tot een nadeel vanaf 2025.

WMO

2023

2024

2025

2026

100

100

100

100

Binnen de WMO constateren we een dalende trend in het aantal Pgb’s. Dit leidt tot een structureel voordeel van € 500.000. Bij Hulp bij huishouden zien we daarentegen dat het aantal inwoners dat hier gebruik van maakt, jaarlijks stijgt. Dit verwachten we ook voor 2023 en verder. Dit heeft enerzijds te maken met de stijgende groep ouderen, anderzijds is dit een gevolg van de aanzuigende werking van het abonnementstarief. Het kabinet is voornemens per 2025 een nieuwe eigen bijdrage systematiek in te voeren. Het is nog onbekend hoe deze systematiek eruit gaat zien. We verwachten een kostenstijging van € 400.000 bij het product Hulp bij het Huishouden. Per saldo resteert een voordeel van € 100.000 op het product WMO.

Vervallen bijdrage bemoeizorg en preventie

2023

2024

2025

2026

120

120

120

120

Op 5 april 2022 heeft het college besloten dat de lokale bijdrage bemoeizorg en preventie komt te vervallen. Dit in het kader van de nieuwe samenwerkingsafspraken beschermd wonen, maatschappelijke opvang en bemoeizorg en preventie. Per saldo een structureel voordeel van € 120.000.

Jeugd

2023

2024

2025

2026

150

150

150

150

Vanwege de bredere contractering vanaf 2022 wordt er minder gebruik gemaakt van een PGB en is dit budget naar beneden bijgesteld.

Doordecentralisatie beschermd wonen en maatschappelijke opvang

2023

2024

2025

2026

3.196

1.202

1.346

1.490

Vanaf 1 januari 2022 werken de gemeenten uit Noord- en Midden-Limburg samen op basis van nieuwe regionale samenwerkingsafspraken op het gebied van beschermd wonen, maatschappelijke opvang en bemoeizorg en preventie (BW, MO en B&P). De besluitvorming over deze nieuwe samenwerkingsafspraken, die onderdeel zijn van de doordecentralisatie beschermd wonen, is recentelijk definitief afgerond. In de begroting voor 2023 zitten er daarom geen onduidelijkheden meer rondom de doordecentralisatie. In de lokale programmabegroting worden alleen de lokale inkomsten en uitgaven op het gebied van BW, MO en B&P opgenomen. De hoogte van de lokale inkomsten van Venlo hangt af van de hoogte van het regionale saldo (ook wel de bijdrage die de MGR betaalt aan de regiogemeenten) die op basis van een vastgestelde verdeelsleutel door de MGR aan de regiogemeenten betaald wordt. In 2023 bedraagt de bijdrage die de MGR aan Venlo betaalt € 8.443.000. Vanuit dit bedrag financiert Venlo de lokale kosten op het gebied van BW, MO en B&P. Dit betreft onder andere de kosten voor de toegang beschermd wonen en opvang, individuele begeleiding en dagbesteding, lokale ambulantisering kosten en lokale formatie. Het uiteindelijke begrotingsvoorstel betreft na aftrek van alle lokale kosten een positief voordeel van € 3.196.000.

Deze pagina is gebouwd op 11/24/2022 11:22:57 met de export van 11/24/2022 10:58:31